لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

همکاريهای هسته ای- نظامی کره شمالی و ايران


تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در شهر نطنز
تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در شهر نطنز
همزمان با بالا گرفتن گمانه زنيها دراسرائيل وکشورهای غربی درمورد حمله به تاسيسات هسته ای ايران گزارشهائی ازکره جنوبی و ژاپن درمورد حضورکارشناسان کره شمالی درتاسيسات هسته ای ايران انتشار يافته است.

تاکنون مقامهای کره جنوبی از اظهار نظر در اين باره خود داری کرده اند ولی کره شمالی و سفارت ايران در سئول گزارشهای همکاری هسته ای دو کشور را رد کرده اند.

حضور کارشناسان کره شمالی

وب سايت «چوسان ايلبو» کره جنوبی در تاريخ ۲۳ آبان گزارش داد که صد ها تن از دانشمندان ومهندسان کره شمالی در ۱۰ مرکزهسته ای و موشکی ايران از جمله نظنز به پيشبرد برنامه های اين کشورکمک مي کنند.

به گزارش خبرگزاری «يوينهاپ» کره جنوبی دانشمندان و مهندسان کره شمالی از طريق کشورهای ثالث ، مانند روسيه و چين ، به ايران ميروند و در پايان ماموريت خود که معمولا شش ماه به درازا مي کشد، به کشور خود باز مي گردند.

همزمان با اين گزارش ها، روزنامه ژاپنی «سانکی شيمبون» نوشته است که دانشمندان کره شمالی در سه مرکز هسته ای ايران با همتايان ايرانی خود درمورد شيوه های ايجاد انفجارهسته ای با شبيه سازی کامپيوتری همکاری ميکنند. اين روزنامه شمارمحققان و کارشناسان کره شمالی را تا ده نفراعلام کرده است.

پيشتر درماه اوت امسال روزنامه آلمانی «زود دويچه تسايتونگ» گزارش کرده بود که کره شمالی يک نرم افزار کاميتوتری ويژه ای به ايرا ن داده است که با آن دانشمندان هسته ای ايران ميتوانند واکنش های زنجيری خود بخودی را که برای توليد انفجار های هسته ای حياتی است ، شبيه سازی کنند. با اين نرم افزار ميتوان احتمال انفجارو يا عدم انفجاريک بمب هسته ای را تعيين کرد.

اين گزارشها در حالی منتشر شده است که در آخرين گزارش ۲۵ صفحه ای آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ايران به همکاری هسته ای ايران و کره شمالی اشاره ای نشده است . به رغم اين ، انتشار اين گزارشها به موج تازه ای از نگرانی ها در غرب دامن زده است – نگرانيهای که به آزمايشهای هسته ای کره شمالی ، روابط سياسی نزديک پينونگ بانگ و تهران، همکاريهای نظامی آنها به ويژه درزمينه توليد موشکهای باليستيک، و گزارش تازه آژانس درمورد نظامی بودن فعاليت هسته ای ايران ارتباط دارند.

همکاريهای هسته ای

بروس ِبِنت، Bruce Bennett تحليلگرارشد امور دفاعی و اطلاعاتی در موسسه «راند» آمريکا ، در رابطه با گزارشهای حضورکارشناسان کره شمالی در تاسيسات هسته ای ايران به رسانه ها گفت: کره شمالی در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ ميلادی دو آزمايش هسته ای انجام داد وما در مورد حضور کارشناسان و دانشمندان ايران در اين آزمايشها خبر هائی دريافت کرديم و اگر کره شمالی اطلاعات و دانش خود را دراختيار ايران قرار داده باشد ، ما با وضعيت خطرناکتری روبرو خواهيم بود زيرا کره شمالی در اين زمينه خاص از ايران جلو تراست.

موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک لندن هم درگزارشی که امسال انتشار داده است با تاکيد به همکاری دو جانبه ايران و کره شمالی آورده است که کره شمالی از نظر تکنولوژی برای غنی سازی اورانيوم و توليد تجهيزات هسته ای ، به ويژه توليد فولاد با مقاومت با لا از ايران پيشی گرفته است.

کارشناسان هسته ای مي گويند به رغم موانعی که تحريم های بين المللی عليه ايران بر سر راه برنامه هسته ای ايران ايجاد کرده است ، جمهوری اسلامی با توجه به تجربه وافری که برای دور زدن وگريز از تحريم ها دارد ميتواند بخشی از نيازهای خود را از طريق کره شمالی تامين کند.

گزارشهای ويکی ليکس در سال گذشته درباره تاسيسات غنی سازی اورانيوم در کره شمالی اذعان دارد که اين کشورشبکه های گسترده ای را برای خريد قطعات و تجهيزات هسته ای خود ايجاد کرده است.

اضافه بر اين در برخی زمينه ها تجهيزات بکار رفته در برنامه هسته ای ايران و کره شمالی، مانند سانترفيوژها، شباهت زيادی به هم دارند واين ميتواند کمک بزرگی برای ايران باشد. به گزارش شماری از منابع اطلاعاتی در غرب هر دو کشور ايران و کره شمالی از مشتريان شبکه قاچاق هسته ای عبدالغدير خان ، پدر بمب هسته ای، پاکستان بودند و طرح سانتريفيوژهای کره شمالی که آن از پاکستان دريافت کرد مشابه سانتريفيوژ های اوليه ايران است – ايران طرح سانترفيوژ پی- يک را از پاکستان گرفت و سپس با الگو برداری از آن سانترفيوژهای آی- آر يکIR-۱ را ساخت.

همکاريهای نظامی

همکاری ايران و کره شمالی در حيطه نظامی يک موضوع پنهان نيست . ايران که پس از پايان جنگ با عراق برنامه موشکی خود به طور جدی آغاز کرد ، از کمک های فنی کره شمالی بهره گرفت. در ابتدای کار که دو کشور در مورد موشکهای اسکاد با هم کاری ميکردند، به باور شماری از کارشناسان، ايران سرمايه توليد اين موشک ها را تامين ميکرد و کره شمالی وظيفه طراحی، ساخت و تحويل آنها را به عهده داشت ، گو اينکه از آن زمان تاکنون ايران در توليد موشکهای گوناگون از جمله موشکهای باليستيک پيشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و از بسياری جهات به خود کفائی رسيده است.

به رغم اين، طرح موشکهای ايران و کره شباهت زيادی به يکديگر دارند. موشک باليستيک شهاب ۳ ايران که نمونه های بعدی وپيشرفته تر آن به نامهای قدر -۱ و سجيل ساخته شدند از موشک نودانگ کره شمالی الگو برداری شده است.

تشديد نگرانی غرب

انتشار گزارشهائی درمورد حضور کارشناسان هسته ای کره شمالی در تاسيسات هسته ای ايران نگرانهای غرب را در مورد ايران تشديد کرده است. بر پايه يکی از تازه ترين بررسيهای موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک لندن در حال حاضر کره شمالی از تکنولوژی ايران برای پيشبرد برنامه تسليحاتی خود بهره ميگيرد و در عوض با دراختيار گذاردن تکنولوژی لازم به ايران اين کشور را در بازدهی و توليد بيشتر اورانيوم غنی شده ياری ميدهد. پيشتر همين موسسه در گزارشی تحت عنوان «کره شمالی ، مسائل امنيت» آورده بود که ايران و کره شمالی به طور مشترک برنامه ساخت موشک دوربردی را طراحی مي کنند که قادر به حمل کلاهک هسته ای باشد.

ارزيابی هائی از اين دست توام با گزارش هائی درمورد حضور کارشناسان کره ای در تاسيسات هسته ای ايران در حاليکه گزارش تازه آژانس به تداوم برنامه هسته ای ايران در زمينه نظامی اشاره دارد، بعد تازه ای به نگرانی های کشورهای غربی ، به ويژه آمريکا، داده است و مي رود که صفوف حاميان جنگ عليه جمهوری اسلامی را فشرده تر کند.
XS
SM
MD
LG