لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

«صادرات» نفت ايران به بالاترين حد در ۲۰ ماه اخير رسيد


آژانس بين المللی انرژی در تازه ترين گزارش ماهانه خود که جمعه، ۲۲ فروردين منتشر شد، می گويد که صادرات نفت ايران در ماه فوريه به رکورد بی سابقه يک ميليون و ۶۵۰ هزار بشکه در بيست ماه اخير رسيده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ از آژانس بين المللی انرژی، داده های اوليه حاکی است که صادرات نفت ايران در ماه گذشته، مارس، حدود يک ميليون و ۵۰ هزار بشکه بوده، اما اين داده ها با کسب آمارهای تکميلی دوباره تصحيح خواهد شد و به احتمال زياد، حجم صادرات نفت ايران در ماه گذشته نيز نزديک به رقمی باشد که ايران در ماه قبل آن صادر کرده است.

اين گزارش می افزايد که با اين اوصاف، احتمالا صادرات نفت ايران برای سومين ماه متوالی طی سال ۲۰۱۴ بسيار بيشتر از رقمی هست که آمريکا بر اساس توافق هسته ای انتظار داشت.

ايران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه به توافق شش ماهه هسته ای دست يافتند که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد. بر اساس اين توافق بار تحريمهای غرب عليه ايران مقداری سبکتر شد، اما تحريمهای نفتی ايران به قوت خود باقی ماند و آمريکا انتظار داشت که حجم صادرات نفت ايران در همان ميزان سال ۲۰۱۳ که رقمی حدود يک ميليون بشکه در روز بود، ثابت باقی بماند.اين توافق تا ژوئيه سال جاری اجرا خواهد شد.

آژانس بين المللی انرژی که به ۲۰ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می دهد، داده های ماه گذشته خود را تصحيح کرده است. ماه گذشته، ارزيابی آژانس حاکی از صادرات روزانه يک ميليون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت ايران بود، اما اکنون اين رقم را تصحيح کرده و ۲۴۰ هزار بشکه به حجم نفت صادراتی ايران در ماه فوريه افزوده است.

آژانس علت امر را بيشتر بودن حجم واردات نفت چين، هند و کره جنوبی از ايران از حجم پيش بينی شده، عنوان کرده است.

درباره ماه مارس نيز آژانس می گويد که بعد از کسب اطلاعات پيچيده تکميلی، احتمالا حجم نفت صادراتی ايران برای ماه مارس نيز به ميزان ماه فوريه برسد. در ماه مارس، آلبانی و سوريه نيز از ايران نفت خريده اند.

آژانس تخمين می زند که حجم نفت بی مشتری ذخيره شده ايران در نفتکشهای لنگر انداخته در خليج فارس از ۳۲ ميليون بشکه در آخر ماه فوريه به ۲۲ ميليون بشکه در آخر ماه مارس کاهش يافته است.

روز جمعه، سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک نيز گزارش داد که توليد نفت ايران در ماه مارس ۱۷ هزار بشکه نسبت به ماه فوريه افزايش يافته و به رقم دو ميليون و ۸۷۹ هزار بشکه رسيده است.

متوسط توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۳ حدود دو ميليون و ۶۹۳ هزار بشکه در روز بود.

ايران قبل از تحريمهای بين المللی روزانه دو و نيم ميليون بشکه صادرات نفت و حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه توليد نفت داشت.

بر اساس اطلاعات اوليه، هند در ماه مارس واردات نفت خود از ايران را ۷۰ هزار بشکه افزايش داده و به رقم ۳۳۰ هزار بشکه در روز رسانده است.
XS
SM
MD
LG