لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

آژانس بين المللی انرژی: افزایش ۶۶ درصدی صادرات نفت ايران


آژانس بين المللی انرژی در تازه ترين گزارش ماهانه خود که ۲۲ خردادماه منتشر شد، از افزايش ۶۶ درصدی صادرات نفت خام ايران در ماه گذشته ميلادی خبر داده است.

بر اساس اين گزارش، چين، بزرگترين مشتری نفت ايران در ماه می روزانه ۷۱۵ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است، در حالی که اين رقم در ماه آوريل ۳۷۰ هزار بشکه بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آژانس بين المللی انرژی می گويد که به خاطر افزايش دو برابری خريد نفت ايران توسط چين، کل صادرات نفت ايران از ۸۳۵ هزار بشکه در ماه آوريل به یک ميليون و ۳۹۰ هزار بشکه در ماه می رسيده است.

البته، اين نهاد بين المللی که برای کشورهای صنعتی مشاوره انرژی می دهد، تصريح می کند که اختلاف چشمگير واردات نفت ايران توسط چين در ماه می نسبت به ماه قبل آن، مقداری نيز بخاطر ازدحام در بنادر اين کشور بوده، بطوری که برخی محموله هايی که ماه آوريل به بنادر رسيده بودند در اوايل ماه می تخليه شده اند.

بر اساس اين گزارش، توليد نفت ايران نيز در بازه زمانی ياد شده با ۳۰ هزار بشکه افزايش به ۲٫۶۸ ميليون بشکه در روز رسيده است.

توليد نفت اوپک

گزارش آژانس جهانی انرژی همچنين می گويد که ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن توليد نفت خود را تا ۱۳۵ هزار بشکه در روز افزايش داده و به رقم سی ميليون و ۸۹۰ هزار بشکه رسيده است، در حالی که نياز بازارهای جهانی به نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ تنها ۲۹ ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه پيش بينی شده است.

با اينحال، اوپک نيز طی گزارشی که ۲۱ خرداد ماه منتشر کرده بود از افزايش ۱۰۵ هزار بشکه ای توليد نفت کشورهای عضو اين سازمان در ماه می نسبت به آوريل خبر داده بود، اما گفته بود که در اين بازه زمانی توليد روزانه نفت ايران نزديک به ۳۸ هزار بشکه کاهش يافته و به ۲ ميليون و ۶۴۴ هزار بشکه رسيده است، رقمی که با گزارش آژانس بين المللی انرژی همخوانی دارد.

توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۱ حدود ۳ ميليون و ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود، اما تحت تاثير تحريمها در سال ۲۰۱۲ به دو ميليون و ۹۷۰ هزار بشکه افت کرد.

اين کاهش توليد در سال ۲۰۱۳ نيز ادامه داشته و بر اساس دو گزارش ياد شده، توليد نفت ايران در ماه گذشته ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از متوسط توليد نفت ايران در سال گذشته و يک ميليون بشکه کمتر از سال ۲۰۱۱ است.

ايران هم اکنون بعد از عربستان، عراق، کويت و امارات متحده عربی، پنجمين توليد کننده نفت اوپک است. ايران تا اواسط سال ۲۰۱۲، يعنی قبل از اعمال تحريمهای اروپا و آمريکا عليه اين کشور، دومين توليد کننده نفت خام در اوپک بود.

«ايران بزرگترين دارنده ذخاير گازی جهان»

همزمان با گزارش آژنس بين المللی انرژی، شرکت برتيش پتروليوم، بی پی، نيز گزارش سالانه خود را منتشر کرده و اعلام کرده است که بر اساس ارزيابی ها، ذخاير گاز ايران از روسيه نيز بيشتر است و اين کشور هم اکنون بزرگتری ذخاير گازی جهان را در اختيار دارد.

اين گزارش می گويد که ذخاير گازی ثابت شده ايران ۳۳٫۶ تريليون متر مکعب است و ۱۸ درصد از کل ذخاير گازی جهان را در اختيار دارد.

بر اساس ارزيابی جديد شرکت «بی پی»، روسيه با ۳۲٫۹ تريليون و قطر با ۲۵.۱ تريليون متر مکعب به ترتيب دومين و سومين دارندگان گاز در جهان هستند.

اين گزارش می گويد که ايران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۶۰٫۵ ميليارد مترمکعب توليد گاز طبيعی و ۱۵۶ ميليارد متر مکعب مصرف گاز داشته است.

توليد گاز در ايران طی سال گذشته ميلادی نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۵٫۱ درصد و مصرف گاز در همين بازه زمانی حدود ۱٫۵ درصد افزايش نشان می دهد.

شرکت بی پی ذخاير تثبيت شده نفت ايران را نيز ۱۵۷ ميليارد بشکه عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG