لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

ايران رسما به پاکستان درباره حمله به مرزبانان ايرانی اعتراض کرد


وزارت امور خارجه ايران يادداشت اعتراض رسمی جمهوری اسلامی درباره حمله به مرزبانان ايرانی از خاک پاکستان را به کاردار اين کشور در تهران ارايه کرده است. در اين حمله ۱۴ مرزبان ايرانی کشته و شش تن ديگر زخمی شدند. گروه «جيش العدل» مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در ملاقات عصر شنبه «مدير کل غرب آسيای وزارت خارجه با کاردار پاکستان در تهران از دولت اين کشور قويا خواسته شد تا بر اساس موافقتنامه همکاری های امنيتی و قرارداد استرداد مجرمين بين دو کشور نسبت به برخورد قاطعانه و دستگيری رهبران و اعضای گروهک تروريستی که به خاک پاکستان متواری شده اند، مبادرت کنند تا به مجازات برسند.»

به گفته مقام های سياسی امنيتی جمهوری اسلامی،‌ ماموران مرزی ايران جمعه شب در حين گشت زنی در مناطق «سخت گذر» مرزی در سراوان، متوجه ورود افرادی از گروه های مسلح به منطقه می شوند و با ان ها درگير شدند. در اين درگيری ۱۴ ماموری مرزبانی ايران کشته و ۶ مامور نيز مجروح می شوند.

به گفته معاون سياسی امنيتی وزارت کشور ايران يکی از خودروهای نيروهای مرزبانی ايران توسط افراد مسلح هدف قرار گرفته و «دچار آسيب جدی» شده است.

رجبعلی شيخ زاده، معاون سياسی امنيتی استانداری سيستان و بلوچستان، نيز به خبرگزاری ايرنا گفته است که در اين درگيری مسلحانه که حدد دو ساعت به طول انجاميد ۱۴ نفر از مرزبانان شامل ۱۲ سرباز و ۲ نفر نيروی کادر کشته شدند.

مقام های انتظامی و امنيتی ايران گزارش های اوليه در خصوص به گروگان گرفته شدند تعدادی از مرزبان های ايرانی را تکذيب کرده اند.

گزارشی در خصوص ميزان تلفات افراد مسلح منتشر نشده است.

گزارش ها حاکی است که اين درگيری در نقطه صفر مرزی بخش کوهک در محدوده پاسگاه ۱۶۷ گزبستان سراوان رخ داده و جسد ۱۴ تن از کشته‌شدگان اين حادثه به پزشکی قانونی شهرستان زاهدان منتقل شده است

اعدام ۱۶ نفر در زاهدان

در همين حال در واکنش به حمله مرزبانان ايران در سراوان محمد مرزيه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، از اعدام ۱۶ تن در زندان زاهدان به عنوان «مقابله به مثل» با کشته شدن دست‌کم ۱۴ تن از مرزبانان ايرانی خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفته است:«با توجه به هشدارهايی که از قبل به عوامل اشرار و گروهک‌های معاند نظام داده بوديم مبنی بر اين که اگر هر گونه اقدامی که سبب آسيب رسيدن به مردم بی‌گناه و عوامل امنيتی و انتظامی صورت بگيرد اقدام مقابله به مثل می‌کنيم، صبح امروز در پاسخ به شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، ۱۶ نفر از اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام را اعدام کرديم.»

محمد مرزيه گفته است که پيش از اين حکم اعدام اين افراد در مراجع عالی قضايی به تاييد رسيده بود، اما بنا بر دلايلی اجرای حکم آنها به تعويق افتاده بود که صبح روز شنبه« به مرحله اجرا گذاشته شد.»

«جيش العدل» و مسئوليت حمله به مرزبانان

در همين حال، گروهی به نام گروهی«سازمان جيش العدل» مسئوليت حمله به مرزبانان ايرانی را در سيستان و بلوچستان برعهده گرفته است.

اين گروه در بيانيه خود تصريح کرده است که اين حمله اين به تلافی آنچه که «جنايات» سپاه در سوريه و همچنين «جنايات» حکومت ايران عليه اهل سنت خوانده، انجام شد.

اين گروه همچنين گفته است که اعدام ۱۶ نفر در زندان زاهدان در روز شنبه، آنها را از حملات انتقام جويانه آينده باز نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG