لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

مهلت ثبت‌نام داوطلبان نمايندگی نهمین دوره مجلس پایان یافت


.
.
مهلت قانونی ثبت نام دواطلبان نمايندگی نهمين دوره مجلس شورای اسلامی که از روز شنبه سوم دی ماه سال جاری در ۲۰۷ حوزه انتخابيه در ايران آغاز شده بود، در ساعت۱۷ روز جمعه نهم دی ماه خاتمه يافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، روز جمعه در جريان بازديد از ستاد انتخابات کشور گفت، بيش از پنج هزار نامزد نمايندگی برای شرکت در نهمين دوره انتخابات مجلس نام نويسی کرده اند.

مصطفی محمد نجار گفته است:آخرين آمار از سراسر کشور تا ساعت ۱۷:۵۳ دقيقه روز جمعه حکايت از ثبت نام پنج هزار و ۲۸۳ نفر دارد که از اين ميان ۳۹۰ نفر را بانوان شامل می شوند.

وزير کشور ايران می گويد، استان تهران با يک هزار و ۶ دواطلب بيشترين ثبت نام کننده برای انتخابات مجلس نهم را داشته است.

به گفته وی استان بوشهر با ۳۷ نفر و خراسان شمالی با ۳۸ نفر کمترين مراجعه کنندگان برای ثبت نام در نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته اند.

وزير کشور ايران می گويد، آمار نهايی ثبت نام کنندگان نهمين دوره مجلس روز شنبه منتشر خواهد شد.

در سال ۱۳۸۶ در انتخابات مجلس هشتم، ۷ هزار و ۵۹۷ داوطلب نمايندگی مجلس برای شرکت درانتخابات مجلس هشتم ثبت نام کردند که براساس گزارش رسانه های ايران، سه هزار نفر از اين داوطلبان انتخابات مجلس رد صلاحيت شدند.

پروین احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی نژاد نامزد انتخابات مجلس نهم شد
پروین احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی نژاد نامزد انتخابات مجلس نهم شد
ثبت نام خواهر احمدی نژاد

در همين حال، گزارش ها حاکی از ثبت نام گسترده اصولگرايان طرفدار آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، و همچنين طرفداران محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، برای انتخابات مجلس نهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروين احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی نژاد با حضور در ستاد انتخابات برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده است.

پروين احمدی نژاد، که هم اکنون عضو شورای شهر تهران است، می گويد، از حوزه انتخابيه گرمسار داوطلب نمايندگی در انتخابات مجلس نهم شده است.

علی لاريجانی، رييس مجلس هشتم ، نيز روز جمعه از حوزه انتخابيه قم ثبت نام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روز پنجشنبه شماری از چهرهای اصولگرای مجلس هشتم از جمله :محمدرضا باهنر، سيدشهاب‌الدين صدر، حسن غفوری‌فرد، محمداسماعيل کوثری، پرويز سروری، اسدالله بادامچيان، اميدوار رضايی، علی مطهری، و عليرضا زاکانی ثبت نام کرده اند.

در حالی که طرفداران آيت الله خامنه ای و دولت محمود احمدی نژاد دواطلب انتخابات مجلس نهم شده اند، که اصلاح طلبان و مخالفان اعلام کرده اند در اين انتخابات شرکت نخواهند کرد.

محمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران، ماه گذشته گفته بود، شرکت در اين انتخابات «بی معنا است»

محمد خاتمی سال گذشته سه پيش شرط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح کرده بود. وی خواهان «آزادی زندانيان سياسی، پايبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» شده بود.

انتخابات مجلس نهم قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود و نخستين رای گيری در جمهوری اسلامی پس از نا آرامی های گسترده و اعتراض ها به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهوری است.

در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، هواداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای انتخابات، حکومت جمهوری اسلامی را به «تقلب گسترده و مهندسی آرا» به نفع محمود احمدی نژاد متهم کردند.

اعتراض مخالفان با سرکوب وسيع نيروهای امنيتی و انتظامی روبرو شد و در جريان تيراندازی نيروهای بسيج و سپاه به سوی معترضان، بيش از ۷۰ نفر کشته شدند. هزاران نفر نيز در جريان اين سرکوب ها، بازداشت و روانه زندان شدند.
XS
SM
MD
LG