لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۷

بنياد پانزده خرداد نيم ميليون دلار به جايزه‌ قتل سلمان رشدی اضافه کرد


سلمان رشدی، نويسنده هندی تبار بريتانيايی،
سلمان رشدی، نويسنده هندی تبار بريتانيايی،
بنياد پانزده خرداد در ايران روز شنبه ۲۵ شهريور اعلام کرد که مبلغ جايزه‌ قتل سلمان رشدی، نويسنده هندی تبار بريتانيايی، را نيم ميليون دلار ديگر افزايش داد و به سه ميليون و سيصدهزار دلار رسانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسن صانعی، نماينده‌ آيت‌الله علی خامنه‌ای و سرپرست بنياد پانزده خرداد، در بيانيه‌ای اعلام کرد اگر «حکم قتل سلمان رشدی» پيش از اين اجرا شده بود «اهانت‌های بعدی» صورت نمی‌گرفت.

سرپرست اين بنياد با محکوم کردن فيلم ضد اسلامی «معصوميت مسلمانان» گفته است: «گستاخی دشمنان کينه‌توز اسلام» را «فقط با اجرای قاطعانه‌ حکم اسلام می‌توان به بن بست کشاند و مانع ادامه آن شد.»

سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ کتاب آيات شيطانی را منتشر کرد که خشم مسلمانان را درپی داشت. به دنبال اين اعتراضات آيت‌الله خمينی، رهبر جمهوری اسلامی، نيز در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوريه ۱۹۸۹) طی فتوايی حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد.

سلمان رشدی از سال ۱۹۸۹ پس از صدور فتوای حکم قتلش توسط آيت الله خمينی به صورت مخفيانه زندگی می کند.

حسن صانعی در بيانيه خود تصريح کرده است که پس صدور فتوای قتل سلمان توسط آيت الله خمينی تعيين جايزه برای قتل اين نويسنده توسط وی صورت گرفته است.

سلمان رشدی تاکنون با نوشتن دست کم ۱۱ کتاب چندين جايزه ادبی را دريافت کرده است وی در سال ۲۰۰۷ ميلادی از طرف ملکه اليزابت دوم، لقب «شواليه» را دریافت کرد.

طی دو هفته اخير انتشار فيلم ضد اسلامی «معصوميت مسلمانان» در اينترنت باردیگر باعث بروز گسترده اعتراضاتی در کشورهای اسلامی شده و در شماری از کشور‌ها معترضان به سفارتخانه‌های آمريکا حمله کرده اند.

در اين حملات شماری از تظاهر کنندگان در کشورهای ليبی، مصر، تونس، لبنان و سودان کشته شده اند.

اين در حالی است که در حمله ای به کنسولگری آمريکا در بنغازی در ليبی در سه شنبه ۱۱ ستپتامبر، کريس استيونز، سفير آمريکا در ليبی به همراه سه آمريکايی ديگر کشته شدند.

روز شنبه نيز تظاهرات اعتراضی به اين فيلم ادامه داشته است.

در همین زمینه، شورای امنيت سازمان ملل متحد روز شنبه در بيانيه‌ای حملات صورت گرفته به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمريکا و چند کشور اروپايی ديگر را که در روزهای ۲۴ و ۲۳ شهريورماه صورت گرفت «به‌شدت» محکوم و نسبت به اين اقدام ابراز نگرانی کرد.

اين شورا با تأکيد بر لزوم به دور ماندن مکان‌های ديپلماتيک از خشونت به عنوان يک اصل قانونی تأکيد کرد که اعمال خشونت عليه مراکز ديپلماتيک، «با هر انگيزه‌ای که صورت گرفته باشد»، قابل توجيه نيست.


در حالی پنیاد پانزده خرداد جایزه برای قتل سلمان رشدی را افزایش داده است که روزنامه کيهان در سرمقاله شماره شنبه اوج گرفتن اعتراضات به انتشار فيلم ضد اسلامی را «فرصتی برای جمهوری اسلامی» توصيف کرده است.

کيهان در تيتر يک شماره شنبه از قول علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که «صهيونيسم و دولت آمريکا متهم رديف اول» اهانت به پيامبر اسلام هستند و خواهان مجازات «عاملان» انتشار فيلم «معصومیت مسلمانان» شده است.
XS
SM
MD
LG