لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

صالحی: ارایه پيشنهاد غيررسمی ايران برای حل بحران سوريه


علی‌اکبر صالحی و اخضر ابراهيمی
علی‌اکبر صالحی و اخضر ابراهيمی
علی‌اکبر صالحی وزير خارجه ايران، روز يکشنبه بیست و سوم مهرماه پس از ديدار با اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه گفته که جمهوری اسلامی «پيشنهاد غير رسمی» خود را برای حل بحران سوريه ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی اکبر صالحی در کنفرانس خبری به همراه اخضر ابراهيمی گفت: « پيشنهادی به صورت غيررسمی و مکتوب ارايه کرديم و نظرات خود را در آن پيشنهاد به طور تفصيلی بيان کرده‌ايم، نسخه‌ای هم به دولت سوريه ارايه شده است.»

وزير امور خارجه ايران اضافه کرده است: « زمانی که در نيويورک ملاقات صورت گرفت و در دومين جلسه وزيران گروه تماس که مبتنی بر پيشنهاد رييس‌جمهور مصر تشکيل شده بود قول دادم که نظرات و ديدگاه‌های ايران را درباره بحران سوريه به صورت مکتوب درآورم و به عربستان، مصر، ترکيه و آقای اخضر ابراهيمی ارايه کنم که اين کار انجام شد.»

علی اکبر صالحی جزييات بيشتری از طرح «غيررسمی ايران» برای پايان دادن درگيری ها در سوريه ارائه نکرده است.

در همين حال به گزارش «پرس تی وی» شبکه خبری انگليسی زبان دولت ايران، اخضر ابراهيمی نيز در اين کنفرانس خبری مشترک گفته است:«سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب، که من نمايندگی آنها را برعهده دارم، به حساسيت مساله واقفند و خواهان توقف سريع وضعيت موجود در سوريه هستند.»

طبق اين گزارش اخضر ابراهيمی همچنين تاکيد کرده است: «بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد خواهان توقف فوری خشونت ها در سوريه است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، اخضر ابراهیمی در این کنفرانس خبری گفته است: برای اين پيشنهادات از شما سپاسگزارم و همانطور که گفتم ايده هايی در طرح شما وجود دارد که می تواند کمک کند و باید آن را به ديگر کشورهای ديگر که نسبت به مساله سوريه اهميت دارند فرستاد.

اخضر ابراهيمی اضافه کرده است:اميدواريم اين ايده ها در يک پروژه جمع کنيم تا برای پايان دادن به کابوس مردم سوريه به کار گيريم.

آقای ابراهيمی در ادامه گفته است که سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب آماده هر گونه کمک برای پايان دادن به خونريزی در سوريه هستند.

ايران متحد اصلی حکومت بشار اسد در خاورميانه به شمار می رود.

اخضر ابراهيمی همچنين يکشنبه با محمود احمدی نژاد ديدار کرده است. وی قرار است فردا (دوشنبه) با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز ديدار کند.

اخضر ابراهيمی قرار است پس از ايران، به عراق سفر کند. وی پیش از ورود به ایران در روز شنبه مقام های ترکيه درباره بحران سوريه گفت وگو کرده بود.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز شنبه بارديگر از بی تحرکی شورای امنيت سازمان ملل متحد در قبال بحران سوريه انتقاد کرده و گفته بود: اشتباه اين سازمان ملل که به کشتارهای بوسنی هرزگووين در دهه نود قرن گذشته انجاميد، در حال تکرار است.

رجب طيب اردوغان که در کنفرانسی خبری در استانبول با حضور شخصيت‌های سياسی بين المللی از جمله نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب سخن می‌گفت، اظهار داشت: «با وجود تلاش‌های همه ما، شورای امنيت سازمان ملل متحد در بحران انسانی ۲۰ ماهه سوريه، دخالتی نکرد. جريانی وجود دارد که به بشار اسد برای کشتار روزانه ده‌ها، بلکه صد‌ها نفر، چراغ سبز نشان می‌دهد.»

فعالان حقوق بشر می گویند، از زمان آغاز نا آرامی ها در سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ تا کنون دست کم ۳۳ هزار نفر در این کشور کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG