لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

واکنش ايران به اظهارات ژنرال پترائوس درباره عراق


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران.
عکس از فارس
محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران. عکس از فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز چهارشنبه اظهارات فرمانده نظامی آمريکا در عراق درباره حمايت مالی و تسليحاتی جمهوری اسلامی از شبه نظاميان شيعه عراقی را رد کرد.


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا درعراق، در گزارش خود به کنگره آمريکا در روز چهارشنبه، ايران را متهم کرده بود که با تقويت شبه نظاميان شيعه عراقی نقش مخربی در روند تحولات عراق ايفا می کند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، درباره گزارش ژنرال پترائوس به کميته امور تسليحاتی سنای آمريکا، گفت «اين گزارش نشانگر آن است که آمريکايی‌ها با وجود افزايش نيرو و تقويت رويکرد نظامی گری» نتوانسته به اهداف اعلام شده در عراق دست يابند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران همچنين با اشاره به این که «آمريکايی‌ها با فرافکنی و بازی با کلمات نمی‌توانند مشکلات ناشی از عملکردهای خويش را به ديگران منتسب » کنند، خواهان تعيين جدول زمانی برای خروج آمريکايی از عراق شد.


ژنرال پترائوس در جريان ادای شهادت خود در برابر کنگره آمريکا، با اشاره به درگيری های اخير بين نيروهای دولتی و شبه نظاميان شيعه وابسته مقتدی صدر، «سپاه مهدی»، گفته بود: « نقش مخرب ايران در ايجاد، آموزش، و مسلح کردن آنچه گروه های ويژه خوانده می شوند، در جريان تشديد درگيری ها مشخص شد و باعث نگرانی های تازه در بين رهبران عراقی درباره ايران شده است.»


آمريکا ايران را متهم می کند که با مسلح کردن و آموزش گروه های شبه نظامی شيعه عراقی، به خشونت ها در اين کشور دامن می زند. ايران اين اتهام را رد می کند و تاکيد می کند خواهان عراقی با ثبات است.


درجریان درگیری های اخیر در مناطق شیعه نشین دهها نفر کشته شدند.

در جريان درگيريهای اخير ميان نيروهای دولتی عراق و شبه نظاميان شيعه در جنوب اين کشور صد ها نفر کشته شدند.


در گيری در سالگرد سقوط بغداد


در همين حال، بغداد در پنجمين سالگرد تصرف اين شهر به وسيله نيروهای آمريکايی صحنه درگيری در مناظق شيعه نشين بود که تعدادی کشته برجای گذاشت.


اين در حالی است که دولت عراق برای جلوگيری از بروز خشونت در سالگرد سقوط بغداد، رفت و آمد خودروها را در روز چهارشنبه در بغداد ممنوع اعلام کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در جريان اصابت سه خمپاره به مناطقی از شهرک صدر، محله شيعه نشين در شرق بغداد، دستکم هفت نفر کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند.


اين خبرگزاری می افزايد: يکی از اين خمپاره بر بام خانه ای فرود آمد که ساکنان آن در حال خوردن صبحانه بودند. بر اثر انفجار اين خمپاره سه نفر از اعضای يک خانواده، که دو نفر از آنها کودک بودند، کشته شدند.


در همين حال، درگيری ميان شبه نظاميان شيعه و نيروی عراقی و آمريکايی که از ساعات اوليه روز چهارشنبه در محله های شيعه نشين آغاز شد، دستکم شش نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شدند.


شهرک صدر از روز يکشنبه صحنه در گيری ميان نيروهای دولتی و آمريکايی با شبه نظاميان سپاه مهدی، طرفدارن مقتدی صدر روحانی تندروی عراقی، بوده است که تا کنون در این درگیری ها ۵۵ کشته شده اند.


نيروهای آمريکايی می گويند درگيری های اخير در جريان تعقيب «مجرمانی» که به سوی منطقه سبز بغداد خمپاره شليک می کنند، روی داده است


XS
SM
MD
LG