لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

واکنش به بيانيه اعضای دائم شورای امنيت درباره برنامه اتمی ايران


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز شنبه ۳۱ فروردين ماه از بيانيه پنج عضو شورای امنيت در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته است که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است.

نمايندگان ايالات متحده، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا، پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، پس از يک نشست دور روز در ژنو در ۳۰ فروردين‌ماه در بيانيه ای بار ديگر نسبت به برنامه هسته ای ايران و کره شمالی ابراز نگرانی کرده و برنامه هسته ای اين دو کشور را چالشی «جدی» برای پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) ارزيابی کرده اند.

اين در حالی است که رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به اين بيانيه گفته است: «ايران برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آميزش را زير نظارت دائم بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ادامه داده است.»

به گزارش خبرگزای دانشجويان ايران، ايسنا، رامين مهمانپرست اضافه کرده است: «ما عضو متعهد آژانس هستيم و از اولين کشورهای عضو که ان. پی. تی را امضا کرده‌ايم و به تعهدات‌مان در قالب اين معاهده پايبند هستيم. »

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در ادامه گفته است: «ما به همکاری‌های خود با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهيم داد. »

این در حالی است که پنج عضو دائم شورای امنیت در بيانيه خود بر اهميت سيستم پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی و تأثير آن بر جلوگيری از تکثير تسليحات هسته‌ای تأکيد کرده و متعهد شدند که به تلاش برای يافتن راه حلی «ديپلماتيک و صلح‌آميز» برای مشکلات پيش پای اين پيمان ادامه دهند.

در سال ۱۹۷۰ پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای با هدف جلوگيری از دستيابی کشورهای به تسليحات اتمی منعقد شد.

تاکنون بيش از ۹۰ کشور اين پيمان را امضا کرده اند،‌ اما این در حالی است که کشورهایی مانند پاکستان، هند و اسرائيل این پیمان را امضا نکرده اند.

ايران نیز از سال ۱۹۷۰ به عضويت ان‌پی‌تی در آمده است. کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای‌ خود به دنبال دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای است.

در همین زمینه، پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان،‌کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا با مذاکره با ایران به راه حلی مناقشه هسته ای این کشور دستیابند.
XS
SM
MD
LG