لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

عراقچی: آمادگی برای نگارش متن توافقنامه با ۱+۵ وجود ندارد


عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، شنبه ۲۷ ارديبهشت گفته است، در مذاکرات اخير مشخص شد که آمادگی برای نگارش متن توافقنامه با کشورهای ۱+۵ وجود ندارد. در همين حال حسين شريعتمداری، نماينده رهبر ايران در روزنامه کيهان گفته است، خوشبختانه دور چهارم مذاکرات در وين «بی نتيجه ماند.»

عباس عراقچی که در برنامه ويژه خبری شبکه دوم سيما صحبت می کرد، خاطر نشان کرده است:«نتيجه ای که در مذاکرات اخير حاصل شد اين بود که آمادگی برای نگارش متن توافقنامه با ۱+۵ وجود ندارد و نمی توان توقع داشت که در چند جلسه اين توافق حاصل شود. »

دور چهارم مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ روز جمعه در وين،‌ پايتخت اتريش، به پايان رسيد و مذاکره کنندگان ايرانی اعلام کردند، اين مذاکرات «پيشرفت محسوسی» نداشته است.در همين زمينه يک مقام ارشد آمريکايی نيز مذاکرات هسته‌ای در وين را «آهسته و دشوار » توصيف کرده و گفته بود،‌ «شکاف‌های مهمی» بين مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.

عباس عراقچی با اشاره به اين که در دور چهارم مذاکرات در وين در « نگارش متن هيچ پيشرفت محسوسی نداشتيم»، اضافه کرده است: «در قسمت شکلی مذاکرات به نگاه مشترک رسيديم و روی مقدمه اين توافقنامه کار کرديم. مقدمه شامل يکسری اصول و مشخصه هايی است که راهنمای توافق است و مقدمه توافقنامه ژنو کار ما را در اين بخش راحت تر کرد.»

مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران درباره اصل توافق گفته است: در اين توافقات درباره موضوعات متعددی به بحث و گفت وگو نشستيم؛ به هر حال يکسری اقدامات را ما بايد انجام دهيم و بخشی از اقدامات نيز از سوی گروه مقابل انجام می شود. ما فضای مشترکی داريم هرچند که درباره متن توافقنامه به تفاهم نرسيديم.

وی همچنين گفت است:« مذاکرات اگرچه سخت اما در مسير درستی پيش می رود و اگر در طرف مقابل حسن نيت و واقع بينی وجود داشته باشد می توان به توافق نهايی رسيد.»

عباس عراقچی هم چنين گفته است که دور بعدی مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ از ۱۶ تا۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خردادماه) در وين اتريش برگزار می شود.

«خوشبختانه بی‌نتيجه ماند»

در همين حال، حسين شرايعتمداری مدير مسئول روز نامه کيهان نیز در مطلبی در روز يکشنبه اين روزنامه نوشته،‌تصریح کرده است:«در آخرين ساعات روز جمعه - به وقت تهران - معلوم شد مذاکرات سه روزه ايران و ۱+۵ در وين، خوشبختانه بی‌نتيجه مانده است. شايد تصور شود استفاده از قيد «خوشبختانه» برای اعلام شکست و بی‌نتيجه ماندن مذاکرات هسته‌ای وين۴، نامتعارف و «بدبينانه» است ولی اين واقعيت قابل ترديد نيست که مذاکرات هسته‌ای به دلايلی که پيش از اين بارها گفته و نوشته‌ايم، هرگز به نتيجه مطلوب نمی‌رسد، اگرچه اين مذاکرات دستاوردهای غيرهسته‌ای ديگری دارد که ادامه آن را توجيه می‌کند.»

حسين شريعتمداری توافق موقت شش ماهه ژنو را «تحميلی» خوانده و نوشته است: «بعد از توافقنامه تحميلی ژنو و برملا شدن ابعاد تخريبی آن که نه‌فقط عليه برنامه هسته‌ای کشورمان بلکه عليه اقتدار نظام اسلامی ايران تدارک ديده بودند، تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران با نسخه‌ای که در آن «خطوط قرمز» و غيرقابل انعطاف‌ نظام به وضوح ترسيم شده بود عازم وين شد.»

نماينده رهبر در روزنامه کيهان در ادامه نوشته است:« مذاکرات وين ۴ که می‌توانست به شدت آسيب‌رسان باشد، با شکست روبرو شد و تلاش همه‌جانبه و چندماهه اخير حريف خوشبختانه بی‌نتيجه ماند.»

ايران و آمريکا، بريتانيا،‌ فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در آذرماه سال گذشته به توافقی شش ماهه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که در اواخر دی ماه سال گذشته به اجرا گذاشته شد. طبق اين توافق قرار شد طی اين شش ماه دو طرف به راه حلی جامع برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

مدت شش ماهه «برنامه اقدام مشترک» در ۳۰ تيرماه به پايان می رسد.
XS
SM
MD
LG