لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

ايران دومين کاروان دريايی «همبستگی با مردم بحرين» را بازگرداند


تصویری از «دانشجويان متحصن» که در دوم اردیبهشت قصد داشتند عازم بحرین شوند.
تصویری از «دانشجويان متحصن» که در دوم اردیبهشت قصد داشتند عازم بحرین شوند.
ايران روز دوشنبه مانع حرکت دومين کاروان دريايی «همبستگی با مردم بحرین» به سمت بحرين شده است و دو کشتی حامل ۱۲۰ نفر به ساحل ايران بازگشته‌اند.

گزارشگر «پرس تی وی»، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی ايران، که بر عرشه يکی از اين کشتی ها حضور داشت در يک برنامه زنده با اعلام اين خبر گفته است که اعضای کاروان نامه‌های «حمايت از مردم بحرين» را به خليج فارس ريخته‌اند.

درهمين زمينه، پيشتر مهدی اقراريان، دبير ‌کل جمعيت ياوران انقلاب اسلامی، در گفت وگو با خبرگزاری فارس مقصد اعضای اين کاروان را حرکت به « سمت مرزهای بحرين » و رساندن « نامه‌ها و پيام‌های ملت ايران به دست ملت بحرين» اعلام کرده بود.

درهمین زمینه، علی بحرانی، فرماندار دیر گفته است:« اين کاروان شامل بسيج دانشجويی تهران و شماری از شهرهای کشور است که پس از عور از تهران، اصفهان و شيراز امروز به بوشهر رسيدند. در اين کاروان تعدادی از نمايندگان مجلس، روحانيون نيز حضور دارند. »

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی بحرانی اضافه کرده است:« در طول مسير دانشجويانی از اصفهان، شيراز و بوشهر نيز به اين کاروان اضافه شدند و به کاروان همبستگی با مردم بحرين پيوستند.»

در حالی که فرماندار دیر می گوید در کاروان همبستگی «با مردم بحرین » بسیج دانشجویی و نمایندگان مجلس حضور دارند، مهدی اقراريان درباره اعضای این کاروان دریایی گفته است: يک سوم اعضای اين کاروان را « ‌زنان، ۱۰ ‌کودک و تعدادی نوجوان» تشکيل می‌دهند و در اين کاروان نيز علمای اهل سنت حضور دارند.

هدف اين کاروان «محکوميت جنايات آل‌خليفه و آل‌سعود» در بحرين عنوان شده است. مهدی اقراريان همچنین گفته که « هيچ گارد نظامی» اين کاروان را همراهی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس اعضای اين کاروان شنبه اين هفته از تهران به سمت جنوب ايران حرکت کرده و پس از اقامتی کوتاه در بندر دير، روز دوشنبه اين کاروان دريايی به سمت بحرين حرکت کرده بود.

بندر دير در فاصله ۲۰۰ کليومتری جنوب بوشهر بر ساحل خليج فارس واقع است

درهمين زمينه، پيشتر نيز در دوم ارديبشهت سال جاری گشت دريايی نيروی انتظامی از حرکت دو لنج حامل «دانشجويان متحصن» به سوی بحرين جلوگيری کرده و هر دو لنج را به ساحل ايران بازگرداند.

ده‌ها سرنشين اين دو لنج پس از سه روز تحصن در بوشهر، اين منطقه را به مقصد بحرين ترک کرده بودند.

ده‌ها تن که از سوی رسانه های ايران به عنوان «دانشجويان دانشگاه‌های جنوب ايران» معرفی شده بودند، با تحصن در بوشهر به آنچه «کشتار وحشيانه مردم مظلوم و بی‌دفاع بحرين توسط آل‌سعود و آل‌خليفه» می‌خواندند اعتراض کردند.

همزمان با گسترش اعتراضات در کشورهای عربی، گروه‌های شيعه و مخالفان حکومت بحرين نير در اين کشور دست به اعتراض زدند. سرکوب اين اعتراضات تعدادی کشته برجای گذاشت و در نهايت بحرين از کشورهای عضو شورای همکاری خليح فارس در خواست کمک نظامی کرد.

با ورود نيروهای نظامی عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس به بحرين روابط ايران و بحرين دچار تنش شد و دو کشور تعدادی از ديپلمات های يکديگر را اخراج کردند.

ايران به شدت از حضور نيروهای خارجی در بحرین انتقاد کرده است و در مقابل بحرين ايران را به مداخله در امور خود متهم می‌کند و می‌گويد، تا زمان رفع تهديد ايران نيروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در اين کشور باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG