لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

اسرائيل: تحريم ها عليه ايران می تواند به ناآرامی های مردمی منجر شود


آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، گفته است، تحريم ها بين المللی عليه ايران می تواند به ناآرامی های مردمی مانند شورش سال گذشته در مصر که سرنگونی حسنی مبارک را درپی داشت، منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آويگدور ليبرمن در مصاحبه با روز نامه « هاآرتص» که روز يکشنبه ۹ مهرماه منتشر شده گفته است:«تظاهرات مخالفان در ايران که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ (اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری در ایران) روی داد، بارديگر روی خواهد داد، حتی با قدرت بيشتر.»

گزارش ها حاکی است که وزیر امور خارجه اسرائیل به این روزنامه گفته است: تاثير تحريم ها عليه ايران به درجه ای رسيده است که تا تابستان سال آينده احتمال بروز نا آرامی های مردمی در اين کشور می رود.

آويگدور ليبرمن در ادامه با اشاره تظاهرات مردمی در ميدان «التحرير» قاهره که در نهايت سرنگونی حسنی مبارک، رييس جمهوري اين کشور را در پی داشت، گفت:«به نظرم، ما شاهد انقلابی مانند انقلاب درميدان التحرير به سبک ايرانی خواهيم بود.»

وزير امور خارجه اسرائيل در ادامه اضافه کرده است:«نسل جوان از به گروگان گرفته شدن و به خطر افتادن آينده خود به تنگ آمده است.»

آويگدور ليبرمن همچنين گفته است:« وضعيت در ايران يک فاجعه اقتصادی است و اين احساس مردم در خيابان ها است.»

وزير امور خارجه اسرائيل گفته است:«درست توی همين هفته بود يکبار ديگر شاهد کاهش ارزش ريال بوديم...کمبود کالاهای اساسی وجود دارد، جرم و جنايت افزايش يافته است، و مردم در حال تلاش برای فرار از کشورند و پول خود را به خارج از کشور ارسال می کنند.»

هاآرتص نوشته است که اين مصاحبه را روز شنبه در نيويورک در جريان سفر اويگدور ليبرمن به همراه نخست وزير اين کشور به آمريکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز پنجشنبه هفته گذشته در جريان سخنرانی خود در مجمع عمومی تصويری از يک بمب نشان داد و سپس با ماژيک قرمز خطی را به عنوان مرحله ای که می بايست برنامه هسته ای را در آن نقطه متوقف کرد، نشان داد . اين تصوير و نمودار واکنش های منفی بسياری درپی داشته است.

اويگدور ليبرمن نيز در اين باره گفته است:«شما می توانيد به آن بخنديد، ولی همه دارند درباره خط قرمز صحبت می کنند.»

بنيامين نتانياهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد غنی سازی اورانیوم نود درصدی از سوی ايران را «خط قرمز» در مقابله با برنامه هسته ای ايران ناميد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته اند.
XS
SM
MD
LG