لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

«تصفيه دانشگاه» از استادان منتقد


به گفته رسانه های ایران دور جديدی از اخراج و محدوديت استادان دانشگاه در ايران آغاز شده است.
به گفته رسانه های ایران دور جديدی از اخراج و محدوديت استادان دانشگاه در ايران آغاز شده است.

به گفته رسانه های ایران دور جديدی از اخراج و محدوديت استادان دانشگاه در ايران آغاز شده است. بنابر گزارش های غير رسمی طی روزهای اخير تعدادی از اساتيد سرشناس علوم سياسی و از جمله دکتر حسين بشيريه حکم اخراج خود را دريافت کرده اند.


منابع خبری در عين حال از بخشنامه ای خبر می دهند که براساس آن هر گونه سفر خارجی استادان تمامی دانشگاه ها بايد با هماهنگی و اطلاع حراست انجام شود.


اخرج ۱۵ استاد


گزارش ها حاکی از آغاز دور جديدی از حذف استادان منتقد يا غير همفکر با جريان حاکم بر ايران در روزهای اخير حکايت دارد.


از دکتر حسين بشيريه استاد سرشناس علوم سياسی دانشگاه تهران، هادی سمتی، بهزاد شاهنده و مير جلال الدين کزازی به عنوان چهرهای شناخته شده دانشگاهی نامبرده می شود که طی روزهای اخير حکم برکناری خود را دريافت کرده اند.


چند روز پس از انتشار اخبار غير رسمی در اين خصوص روزنامه های شنبه ۳ شهريور ايران گزارش های مفصلی را به اخراج دستکم ۱۵ استاد دانشگاه اختصاص داده اند.


روزنامه اعتماد ملی در همين خصوص گزارش داده «براساس احکام رسمی صادره برای اساتيد دانشگاه‌های علا‌مه‌طباطبايی و تهران، يا ابلا‌غيه‌های رسمی و غيررسمی ارائه‌شده به اين گروه از اساتيد، آنان تصفيه و اخراج شده و يا با بازنشستگی پيش از موعد مواجه شده‌اند».


به نوشته اين روزنامه احکام اخراج اين استادان از سوی حجت الاسلام عميد زنجانی اولين رييس روحانی در طی تاريخ دانشگاه تهران امضاء و به آنان ابلاغ شده است.


دور جديد اخراج استادان دانشگاه از يک سال قبل و به دنبال آن اغاز شد که محمود احمدی نژاد ۱۴ شهريور ۸۵ در «جمع جوانان برگزيده کشور» گفت« دانشجو بايد امروز در دانشگاه بر سر رييس‌جمهوری فرياد بزند که چرا استاد ليبرال و سکولار در دانشگاه ها حضور دارد»

مبنای حکم صادره برای تعدادی از اين اساتيد از جمله دکتر بشيريه «اتهام غيبت غيرموجه يک ‌ساله»بوده است و آنان متهم هستند که يک يا دو ترم بيش از فرصت مطالعاتی يک‌ساله خود، در دانشگاه‌های خارجی به مطالعه و تدريس اشتغال داشته‌اند.


روزنامه اعتماد دکتر محمود سريع القلم استاد دانشگاه تهران و بهشتی را نيز بر فهرست استادان برکنار شده افزوده اما خبر داده که دکتر کزازی گفته است که اخراجی در کار نيست و به درخواست خود بازنشسته شده است.


در همين حال مدير کل روابط عمومی دانشگاه تهران از پيگيری اين اداره کل در مورد گزارش های مربوط به دور تازه حذف برخی اساتيد دانشگاه و خانه نشينی آنان خبر داد.


محمد صادق ضيايی به خبرگزاری مهر گفته است«کار پيگيری اين گزارشات به آقای ستاری پور، معاون مديرکل روابط عمومی دانشگاه تهران سپرده شده تا بررسی کنند و با مدير نيروی انسانی دانشگاه صحبتی داشته باشند و اطلاعات لازم را دريافت کنند».


دکتر صادق زيبا کلام از ديگر اساتيد دانشکده علوم سياسی دانشگاه تهران و همکار استادان اخراج شده نيز به روزنامه اعتماد ملی گفته علت اخراج همکارانش را غير سياسی دانسته و گفته که آنان به اتهام غيبت غير موجه و مبتنی بر روال قانونی اخراج شده اند.


وی گفته که اساتيدی که برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور سفر می کنند بر روال دانشگاه تهران حق دارند در پايان فرصت ۶ ماهه درخواستی برای تمديد ۳ ماه ديگر نيز ارائه کنند و حداکثر در پايان ۹ ماه بايد خود را به دانشگاه محل خدمت معرفی کنند و در غير اين صورت دادگاه انضباطی اساتيد در خصوص آنان تصميم می گيرد که آيا غيبت آنان موجه بده يا غير قابل توجه است.


به گفته وی همکارانش دکتر بشيريه، سمتی و شاهنده در پايان فرصت مطالعاتی خود درخواست مرخصی بدون حقوق کرده بودند.


آقای زيبا کلام در عين حال از جلسه خود با رييس دانشگاه تهران خبر داده و به نقل از عميد زنجانی گفته«من در چارچوب مقررات و قوانين موجود، هرجا که بتوانم ارفاق می‌کنم و تلا‌ش خواهم کرد غيبت غيرموجه آقايان بشيريه، سمتی و شاهنده که از اساتيد محترم و برجسته دانشگاه هستند موجب اخراج آنها نشود. البته من به عنوان ریيس دانشگاه اختيارات محدودی دارم و نمی‌توانم اساتيدی را که بيش از يک سال غيبت کرده‌اند، به اختيار خود به عرصه بازگردانم».


اخراج استادان منتقد


دور اول استادان دانشگاه در ايران ۲۸ سال قبل در جريان انقلاب فرهنگی و تعطيلی دانشگاه ها رخ داد.در ۲۸ سال گذشته نيز برخی از استادان دانشگاه که اغلب اساتيد حوزه علوم انسانی بوده اند در مواردی ممنوع التريس شدند.


دور جديد اخراج استادان دانشگاه از يک سال قبل و به دنبال آن اغاز شد که محمود احمدی نژاد سه شنبه ۱۴ شهريور ۸۵ در «جمع جوانان برگزيده کشور» گفت« دانشجو بايد امروز در دانشگاه بر سر رييس‌جمهوری فرياد بزند که چرا استاد ليبرال و سکولار در دانشگاه ها حضور دارد».


رييس جمهوری اسلامی با وجود تصفيه گسترده استادان و دانشجويان طی انقلاب فرهنگی در سال های اوليه پس از انقلاب بارديگر اعلام کرد«نظام آموزشی ايران ۱۵۰ سال متاثر از نظام سکولار بوده و استعمار از اين طريق به دنبال تعميم نظام سکولار در ايران است».


کمتر از چند هفته پس از آنکه محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران،وعده داد که دولت نهم برای تغيير اعضای سکولار هيات علمی دانشگاه ها تلاش خواهد کرد، اخراج استادان اصلاح طلب يا منتقد با اخراج دکتر حسن نمکدوست استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه تهران آغاز شد پس از آن حکم بازنشسنگی ناخواسته ۴۰ تن از استادان دانشگاه تهران به آنان ابلاغ شد

وی در عين حال وعده داد که دولت نهم برای تغيير اعضای سکولار هيات علمی دانشگاه ها تلاش خواهد کرد.


کمتر از چند هفته پس از اظهارات احمدی نژاد اخراج استادان اصلاح طلبی يا منتقد با اخراج دکتر حسن نمکدوست استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه تهران آغاز شد.


پس از آن حکم بازنشسنگی ناخواسته ۴۰ تن از استادان دانشگاه تهران به آنان ابلاغ شد.محمد مجتهد شبستری، عالم‌زاده و علی‌آبادی از دانشکده الهيات، حسنعلی دروديان، احمد ساعی، سيدعلی آزمايش، آشوری، صفايی، رضا رييس‌طوسی و عراقی از دانشکده حقوق و علوم سياسی تعدادی از اساتنيدی بودند که در فهرست اين بازنشستگی اجباری قرار گرفتند.


محسن کديور، سعيد حجاريان، محمد تقی احمدی، ابولفضل شکوری، هاشم آقاجری، مسعود غفاری، حاتم قادری از دانشگاه تربيت مدرس برخی ديگر از استادانی بودند که يا به کلی اخراج شدند و يا چون محسن کديور از تدريس محروم شده و به مرکز پژوهشی حاشيه ای منتقل شدند.


حراست از سفرهای استادان


طی روزهای اخير اخبار ديگری در خصوص ايجاد محدوديت در سفرهای خارجی استادان دانشگاه های ايران انتشار يافته است.


به گزارش روزنامه ها و سايت های خبری وزارت علوم با صدور بخشنامه‌ای، اساتيد برخی دانشگاه‌های دولتی در تهران را موظف کرده است تا هرگونه رفت و آمد خود به خارج از کشور را به حراست اطلا‌ع دهند.اين سفرها شامل سفرهايی است که با هزينه موسسات ديگر غير از دانشگاه و حتی سفرهای سياحتی، زيارتی و شخصی استادان دانشگاه ها نيز می شود.


دو ماه قبل در ۹ خرداد ۸۶ خبرگزاری فارس نزديک به نهادهای قضايی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات«از نشست‌های علمی که بيگانگان در آنها حضور فعالان دارند» را منعکس کرد.


وی به اين خبرگزاری گفته بود«متاسفانه اساتيد دانشگاه‌های ما به ‏شدت در معرض تهديد سرويس های جاسوسی بيگانه هستند و با برقراری يک ارتباط ساده علمی از طرف بيگانگان ناگهان خود را در يک دام ‏خطرناک اطلاعاتی می‌بينند.»


اين مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به فعالان علمی هشدار داده و گفته بود«ما به همه اتباع کشورمان به خصوص فعالان علمی و اساتيد دانشگاهی هشدار می دهيم که به ارتباط با بيگانگان به ‏راحتی اعتماد نکنند و دريافت پول از بيگانه‌ ای که قصد او و حتی تابعيت آن نامعلوم است، قبول نکنند چرا که اين افراد با ترفندهای ‏اطلاعاتی فرد را به دام خود می‌اندازند و ناگهان افراد در پشت پرده با يک سرويس اطلاعاتی بزرگ و بی‌رحم روبرو می‌شوند.‏»


انديشه های باطل


مقامات وزارت علوم تاکنون در خصوص انتشار اخبار اخراج استادان دانشگاه اظهار نظر نکرده اند ولای به گفته ناظران امور ايران «لزوم تجديد انقلاب فرهنگی» در يک سال اخير به صراحت از سوی برخی مقامات رسمی و بسيج دانشجوئی بارها مورد تاکيد قرار گرفته است.


صريح ترين درخواست برای اجرای مجدد انقلاب فرهنگی در دانشگاه های کشور از سوی بسيج دانشجويی در پی ادعای آنان بر عليه نورالدين زرين کلک استاد ۷۰ ساله دانشگاه هنرهای زيبا در خصوص تمسخر حجاب برادرزاده عباس سليمی نمين سردبير سابق کيهان هوائی و از مقامات اطلاعاتی ايران رخ داد.


هفته اول مرداد ۸۶ نيز ۱۰۰۰ تن از استادان بسيجی در مشهد طی گردهمائی چند روزه از سوی محمود احمدی نژاد ماموريت يافتند تا طراحی برنامه پنجم توسعه را آماده کنند.


رييس جمهوری اسلامی طی اظهاراتی که خبرگزاری ايسنا انتشار داد به استادان بسيجی گقت«مسووليت امروز ما اين است که انديشه های باطل غيرحقيقی را بشکنيم و بر پايه نظام اسلامی، الگوهای رهايی بخش برای زندگی بشريت طراحی، تدوين و ارايه کنيم.»


XS
SM
MD
LG