لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

ايران از پرتاب و بازيابی دومين کاوشگر حامل ميمون به فضا خبر داد


سازمان فضايی ايران روز شنبه ۲۳ آذرماه اعلام کرده که توانسته است برای دومين بار يک ميمون را با موفقيت به فضا بفرست و به زمين بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مقامات سازمان فضايی ايران اعلام کردند که کاوشگر «پژوهش» حامل اين ميمون بامداد روز شنبه با موفقيت به فضا پرتاپ و به زمين بازگشته است.

محمد ابراهيمی،‌ رئيس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضايی ايران، گفته است که اين ميمون که «فرگام» نام دارد «در شرايط مناسب به سر می برد؛ حال عمومی آن خوب است و از کپسول زيستی به صورت کاملا سالم بيرون آمده و سرحال است و تا چند ساعت ديگر از سايت عمليات پرتاب در سمنان به تهران منتقل می شود.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، کاوشگر پژوهش که حامل «فرگام» يک ميمون از نژاد« رزوس» بود پس از طی يک مسير زيرمداری تا ارتفاع ۱۲۰ کيلومتر، در مدت زمان حدود ۱۵ دقيقه توانست به زمين باز گردد و موجود زنده را سالم بازيابی کند.

طبق اين گزارش «فرگام»، يک ميمون نر سه ساله با ۵۶ سانتی متر قد و سه کيلوگرم وزن است.

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، نيز در پيام خود به اين مناسبت گفته است:«کاوشگر پژوهش حامل دومين ميمون فضانورد با نام فرگام برای نخستين بار توسط حامل سوخت مايع با موفقيت به فضا اعزام و در کمال صحت و سلامتی بازيابی شد.»

ايران پيشتر در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع ايران موفق شده است ميمونی را در يک کپسول زيستی به ارتفاع بيش از ۱۲۰ کيلومتری فضا فرستاده و او را با موفقيت بازيابی کند.

پيشتر در سال ۱۳۸۸ ايران« کاوشگر پنج» مجهز به يک کپسول زيستی حاوی موش و مار زنده را به فضا پرتاب کرد.

پرتاب کپسول زيستی حاوی جانوران زنده قرار است در نهايت به ارسال انسان به فضا بينجامد که طبق برنامه فضايی ايران در سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد.

قدرت‌های غربی نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه موشکی و فضايی ايران ترديد دارند و از آن‌ جمله پس از پرتاب «کاوشگر پنج» توسط ايران به فضا، سخنگوی دولت فرانسه گفته بود که دولتش از اين خبر «بسيار نگران» است.

دولت فرانسه، در سال ۱۳۸۹ گفته بود اين فناوری می‌تواند برای پرتاب موشک‌های بالستيک نيز استفاده شود و به اين خاطر، اقدام ايران می‌تواند برخلاف قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد باشد.
XS
SM
MD
LG