لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

سخنگوی اشتون: در مرحله تلاش برای فرمول بندی يک توافق هستیم


دور چهارم مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ روز جمعه ۲۶ ارديبهشت پايان يافت. اين در حالی است مذاکره کنندگان ايرانی اعلام کردند، به رغم جدی بودن، اين دور از مذاکرات نتيجه محسوسی نداشت. يک مذاکره کننده ارشد ايران نيز گفته است، پيشرفت نداشتن مذاکرات به اين معنی نيست که مذاکرات شکست خورده است بلکه طرفين هنوز موفق نشده اند تا مسايل را روی کاغذ بياورند.

در همين زمينه، مايکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،در گفت وگو با خبرنگار راديو فردا در وين توضيحاتی در خصوص اين مذاکرات و همچنين گام های بعدی ارائه کرده است.

ارزیابی شما از این مذاکرات چیست؟

مايکل مان: همانطور که ما توقع هم داشتيم، اين مذاکراتی پيچيده و با جزييات زياد است. و ما همچنان راه زيادی تا روز ۲۰ ژوئيه داريم، در نتيجه هنوز کار زيادی داريم که انجام دهيم. ما سه روز سخت کاری داشتيم، و تلاشمان اين است که يک توافق را فرمول بندی کنيم. اين کار سختی است چرا که ما درباره موضوعات پيچيده سياسی و فنی مذاکره می کنيم. سخت کوشش کرديم و به اين کوشش ادامه می دهيم.

چرا همانند دوره های گذشته هيچ بيانيه مشترکی منتشر نشد؟

چون ما هر بار اينکار را کرديم دليل نمی شود که بايد همان کار را دوباره انجام دهيم. مانند هر مذاکره ديگری، وضعيت اينگونه است که تا بر روی همه مسايل توافق نکنيم، گويی بر هيچ چيز توافق نکرده ايم . از همين جهت به نظر ما مفيد و ضروری نبود که بياييم و بگوييم ما در يک مرحله مشخصی از مذاکره هستيم. چرا که اين يک مذاکره در حال انجام و ديناميک است.

منظورتان اين است که سختی کار، موجب اين موضوع نشده است؟

نه اين يک مذاکره سخت است اما سخت خاصی وجود نداشت ، اين يک روند ادامه دار است که می خواهيم به يک توافق دست پيدا کنيم، در نتيجه به نظر اشتباه بود که به يکباره بياييم و اعلام کنيم در اين زمان مشخص، ما به اينجای کار رسيده ايم.

به غير از بيانيه، روزی هم برای دور بعدی اعلام نشد. آيا برنامه مشخصی در اين زمينه تعيين شده؟

ما روزهايی را برای ماه ژوئن و ژونيه در نظر داريم، اما ممکن است تصميم به اضافه کردن روزهای بيشتری بگيريم. در نتيجه نمی توانيم بگوييم که روزهای دقيق مذاکرات آتی چه زماني است.

پس يعنی تنها موضوع سازماندهی است؟

بله دقيقا. و ربطی به جزييات مذاکرات ندارد.

آيا مذاکره کنندگان تا اينجای کار نکته ای را بر روی کاغذ آورده اند؟

ما اين مرحله را تلاش برای فرمول بندی يک توافق می ناميم.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG