لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

ايران: غنی سازی اورانيوم را متوقف نمی کنيم


یک مقام اگاه شورای عالی امنیت ملی ایران می گوید فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد
یک مقام اگاه شورای عالی امنیت ملی ایران می گوید فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد

شورای امنيت عالی ملی ايران اعلام کرد که علی لاريجانی، دبير اين شورا در گفت وگوی تلفنی با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته است جمهوری اسلامی غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.


يک مقام آگاه در شورای عالی امنيت ملی درباره تماس تلفنی روز چهارشنبه خاوير سولانا با علی لاريجانی به خيرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گفت: «دبير شورای عالی امنيت ملی در تماس تلفنی ياد شده، به مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است که تهران هيچ پيش شرطی با هر عنوانی، اعم از تعليق و تايم اوت را نمی‌پذيرد و اصولا موضوع تعليق به دليل غيرمنطقی بودن نمی‌تواند پيش شرط و يا نتيجه مذاکرات باشد.»


دبير شورای عالی امنيت ملی ایران در تماس تلفنی به خاویر سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است که تهران هيچ پيش شرطی با هر عنوانی، اعم از تعليق و تايم اوت را نمی‌پذيرد و اصولا موضوع تعليق به دليل غيرمنطقی بودن نمی‌تواند پيش شرط و يا نتيجه مذاکرات باشد
یک مقام اگاه درشورای عالی امنيت ملی ایران

اين مقام شورای عالی امنيت ملی ايران روز پنج شنبه شانزدهم فروردين در گفت وگوی خود با اين خبرگزاری افزود: «جمهوری اسلامی ايران فقط در زمينه عدم انحراف از فعاليت‌های صلح آميز هسته‌ای آمادگی مذاکره دارد، نه درباره حقوق هسته‌ای ايرانيان.»


به گفته اين مقام آگاه، سولانا نيز در اين تماس تلفنی تقاضای خود را در خصوص آغاز مذاکرات مطرح کرده است.


پيشتر خبرگزاری ها به نقل ازمقام های اتحاديه اروپا اعلام کردند که محور گفت وگوی تلفنی خاوير سولانا و علی لاريجانی درباره پرونده هسته ای ايران و امکان بازگشت به مذاکرات بوده است.


اين مقام اتحاديه اروپا که نخواسته بود نامش فاش شود، افزوده بود که تماس ميان سولانا و لاريجانی پس از اينکه بسته پيشنهادی غرب به ايران توسط مقام های جمهوری اسلامی ايران رد شد، همچنان ادامه يافته و قطع نشده است.


اين مقام اروپايی بدون اشاره به نتايج اين گفت وگوها اظهار داشته بود که طرفين موافقت کردند تا مذاکرات خود را ادامه دهند ولی در حال حاضر اين مذاکرات به صورت تلفنی خواهد بود.


گفت وگوی لاريجانی و سولانا، ساعاتی قبل از آزادی ملوانان بريتانيايی صورت گرفت که يکی از موضوعات مطرح ميان طرفين نيز بحث درباره بازداشت اين افراد بود.


آزادی ملوانان بريتانيايی اين اميدواری را در ميان پاره ای محافل سياسی و اروپايی به وجود آورده است که پرونده هسته ای تهران نيز از طريق مذاکره و به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.


آلمان، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، در بيانيه ای با استقبال از آزادی ملوانان بريتانيايی ابراز اميدواری کرده بود که «ايران ضمن همکاری با جامعه بين المللی و اتحاديه اروپا با استفاده از اين فرصت راه هايی برای حل ساير مسائل پيدا کند.»


همچنين در اين بيانيه تصريح شده بود: «اين همکاری، به ويژه شامل پيشنهاد وزرای امور خارجه چين، آلمان، فرانسه، بريتانيا روسيه و ايالات متحده آمريکا برای حل مشکل پرونده هسته ای از طريق گفت وگو و مذاکره می شود.»


کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ از ايران خواسته اند تا به منظور جلب اعتماد جهانی به برنامه هسته ای خود، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


ايران برصلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود تاکيد کرده و از توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است. امتناع ايران از تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم سبب شده تا شورای امنيت سازمان ملل متحد دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ را در ماه های دسامبر و مارس گذشته عليه ايران به تصويب برساند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است تا ظرف مدت ۶۰ روز فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد، اما جمهوری اسلامی تاکنون از پذیرش این درخواست خودداری کرده است.


«جشن هسته ای برگزار می شود»


از سوی ديگر خبرگزاری مهر از برگزاری «مراسم بزرگداشت روز ملی فن آوری هسته ای » در روز بيستم فروردين ماه و با حضور محمود احمدی نژاد در نطنز خبر داده است.


به گزارش اين خبرگزاری، پيشتر رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، اعلام کرده بود که طی هفته آينده خبر خوشی از پيشرفت های ايران در تکنولوژی هسته ای منتشر خواهد شد و انتظار می رود اين خبر توسط آقای احمدی نژاد در اين مراسم اعلام شود.


XS
SM
MD
LG