لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

تيراندازهای ايرانی بدون اسلحه به استراليا رسيدند


همزمان با توقف هواپيمای باری ايران در فرودگاه ديار بکر ترکيه و کشف سلاح خودکار از اين هواپيما، محموله ای ديگر از سلاح و فشنگ متعلق به جمهوری اسلامی ايران در فرودگاه دوبی توقيف شد.

با اين حال، سلاح های کشف شده در ترکيه کاربرد نظامی دارد اما تفنگ ها و تپانچه های ضبط شده در دوبی، متعلق به ورزشکاران است.

سلاح های خودکار در ترکيه از يک هواپيمای ايلوشين غيرنظامی که با هفت خدمه به مقصد سوريه پرواز می‌کرد به دست آمده. اما توقيف بعدی، در پی سفر تيراندازان ايرانی به استراليا که از طريق دوبی صورت گرفت رخ داد و سلاح ها و تجهيزات تيراندازهای زن و مرد ايرانی توقيف شد.

جام جهانی تيراندازی

جام جهانی تيراندازی در حالی با حضور برترين تيراندازان سراسر جهان برگزار می‌شود که در اين رقابت‌ها، سهميه‌های ورود به المپيک ۲۰۱۲ لندن نيز توزيع خواهد شد.

اين مسابقات تا دهم فروردين ادامه خواهد داشت. تيم ملی تيراندازی ايران برای حضور در اين رقابت‌‌ها روز پيش با ۱۳ تيرانداز و پس از سپری کردن دردسرهای فراوان راهی سيدنی شد. اسامی تيراندازان اعزامی به شرح زير است.

تفنگ بادی: صابر پرستی، مهدی جعفری پويا، امين حيدری، ساسان شهسواری، الهه احمدی، نرگس امام قلی‌نژاد، مريم طالبی و مه‌لقا جام‌بزرگ
تپانچه بادی: فاطمه حسينی، زينب رمضانی، مريم سلطانی، رضا غريب‌لو و ابراهيم برخورداری

لاسلو سوچک به عنوان سرمربی تيم ملی تفنگ و جابا جيوريک به عنوان سرمربی تيم تپانچه همراه با مسعود شيخی‌فر به عنوان سرپرست، تيم ملی را در اين مسابقات همراهی خواهند کرد.

تيم ملی ايران پس از برگزاری اين رقابت‌ها مستقيماً عازم کره‌جنوبی می‌شود تا در رقابت‌های جام جهانی که در اين رقابت‌ها هم سهميه المپيک توزيع خواهد شد، شرکت کند.

ايران در مسابقات پارسال به ميزبانی مونيخ هم ۱۴ تيرانداز مرد و زن در دو رشته تفنگ و تپانچه داشت که در نهايت با کسب مقام پنجمی "مه‌لقا جام‌بزرگ" در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر زنان به کار خود پايان داد.

جام بزرگ با اين موفقيت، نخستين سهميه ورزش ايران در المپيک ۲۰۱۲ لندن را کسب کرد.

تيراندازهای بدون اسلحه

رقابت های جام جهانی در شرايطی به ميزبانی استراليا آغاز شد که نمايندگان ايران به محل رقابت ها رسيده اند اما به دليل عدم در اختيار داشتن سلاح ها و تجهيزاتشان، از امکان رقابت با حريفان خود برخوردار نيستند.

تيراندازهای ايران برای شرکت در مسابقات جام‌جهانی استراليا، ۲۶ اسفند تهران را به مقصد استراليا ترک کردند اما با گذشت حدود پنج روز، هنوز به تفنگ ها و تپانچه های خودشان دسترسی ندارند.

روابط‌عمومی فدراسيون تيراندازی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است که پليس دبی مانع از انتقال سلاح‌های تيم ملی تيراندازی اين کشور به سمت سيدنی شده است.

با وجود پی‌گيری‌ها و مکاتبات متعدد، تا اين لحظه مسئولان انتظامی و امنيتی فرودگاه دبی اجازه ارسال سلاح‌ها را نداده‌اند.

گفتنی است، اين فدراسيون اعلام نکرده است که آيا تيم های تيراندازی ساير کشورها که از طريق فرودگاه دبی عازم استراليا شده اند نيز با اين مشکل مواجه شده اند يا فقط سلاح های متعلق به ايران ضبط شده است.

تيراندازهای ايرانی در بازی های آسيايی گوانگجو موفق به کسب سه مدال نقره و برنز شده بودند. الهه احمدی با کسب دو نشان برنز و نقره تيمی و يک نقره انفرادی، تنها ورزشکار کاروان ايران بود که به تنهايی توانست صاحب سه مدال شود.

پيش از بازی های آسيايی، در جام‌جهانی چين نيز الهه احمدی با کسب مقام سوم توانست نخستين مدال تيراندازی ايران در تاريخ اين رقابت ها را نصيب خود کند.
XS
SM
MD
LG