لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

« استاکس نت احتمالا برای خرابکاری در سانتریفوژهای ايران طراحی شده است»


تحقيقات جديد نشان می دهد که نرم افزار مخرب « استاکس نت » قطعا برای هدف گرفتن تجهيزاتی طراحی شده است که برای غنی سازی اورانيوم مورد استفاده قرار می گيرند. به گفته کارشناسان ايمنی کامپيوتر اين شواهد جديد سوءظن ها در مورد استفاده از« استاکس نت » برای تخريب در برنامه های هسته ای ايران را تقويت کرده است.

خبرگزاری رويترز می نويسد نرم افزار يا کرم مخرب « استاکس نت» که هنوز منشا آن شناسايی نشده است سيستم های کامپيوتری کنترل صنعتی را هدف می گيرد. برخی از کارشناسان آنرا اولين مورد از موشک های هدايت شونده در عرصه مجازی توصيف کرده اند.

طبق این گزارش، به خاطر پيچيدگی های روش گسترش و عملکرد اين کرم هنوز کسی نتوانسته است منشا توليد و هدف اصلی حملات اين نرم افزار مخرب را دقيقا تشخيص دهد. اولين بار در ماه ژوييه سال جاری شرکت بزرگ توليدات مهندسی و صنعتی زيمنس اعلام کرد که بخشی از سيستم های کنترل محصول اين شرکت هدف حملات «استاکس نت» قرار گرفته اند.

خبرگزاری رويترز می افزايد که برخی از کارشناسان امور ايمنی کاميپوتر با اشاره به مشکلاتی که باعث توقف کار تعدادی از سانتريفوژها در مراکز هسته ای ايران شد می گويند احتمالا اين وضعيت ناشی از يک برنامه ريزی هدفمند برای خرابکاری در روند غنی سازی اورانيوم در ايران بوده است.

ديپلماتها و منابع امنيتی می گويند که از نظر برخی دولتهای غربی و اسراييل يکی از راهای توقف و مقابله با برنامه هسته ای ايران خرابکاری است. اين کشورها به برنامه هسته ای ايران اعتماد نداشته و آنرا پوششی برای تلاش آن کشور جهت دستيابی به سلاح هسته ای می دانند. اما دولت ايران بارها تاکيد کرده که اين فعاليت ها هدف صلح آميز دارند که توليد انرژی هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری رويترز تحقيقات جديد در مورد نرم افزار مخرب « استاکس نت » که در ماههای اخير توسط شرکت ايمنی شبکه های کامپيوتری به نام « سيمانتک» انجام شده است به شواهد و مدارکی دست يافته که فرضيه خرابکاری توسط « استاکس نت » را تقويت می کند. در اين شواهد جديد مشخص شده که يکی از ويژگيهای اصلی «استاکس نت » تغيير دادن نحوه کار سيستم هايی است که برای تغيير سرعت و فرکانس ماشين آلات صنعتی به کار برده می شود.

اين سيستم های کنترل و تغيير فرکانس سرعت موتور ماشين آلات را تنظيم می کنند و هر چقدر که فرکانس بالاتر باشد سرعت چرخش موتور نيز افزايش می يابد. طبق تحقيقات جديد توسط موسسه ايمنی کامپيوتر «سيمانتک » کرم يا نرم افزار مخرب « استاکس نت» در سيستم کنترل فرکانس و سرعت موتورها خرابکاری می کند. به اعتقاد پژوهشگران اين موسسه اين اطلاعات جديد شواهد مهمی را برای شناخت « استاکس نت » در دسترس قرار می دهد.

روش کار نرم افزار مخرب « استاکس نت » اين است که ابتدا فرکانس و يا سرعت چرخش اين دستگاهها را بررسی و ثبت می کند و فقط به مواردی حمله می کند که فرکانس آنها بين ۸۰۷ تا ۱۲۱۰ هرتز است. دستگاههايی با يک چنين سرعتی از گردش فقط در مجموعه های صنعتی بسيار محدودی از جمله سانتريفوژهای گازی به کار گرفته می شوند.

خبرگزاری رويترز بر اساس تحقيقات شرکت ايمنی « سيمانتک » می نويسد که نرم افزار مخرب استاکس نت با تغيير سرعت و فرکانس اين موتورها عملا در کار آنها خرابکاری می کند.

ايوانکا بارزاشکا يکی از پژوهشگران عضو « فدراسيون دانشوران آمريکا» در پاسخ به سئوال خبرگزاری رويترز می گويد اگر شواهد جديدی که توسط موسسه ايمنی « سيمانتک » کشف شده درست باشند يک تحول وپيشرفت مهم خواهد بود. وی می افزايد:« اگر اين تحقيقات درست باشد در آن صورت « استاکس نت » به احتمال زياد با هدف خرابکاری و نابود کردن سانتريفوژهای گازی ايران طراحی و فعال شده است. اين سانتريفوژها می توانند هم برای توليد سوخت هسته ای و هم برای توليد بمب اتمی مورد استفاده قرار بگيرند.»

خبرگزاری رويترز در ادامه اين گزارش می افزايد که رالف لنگنر پژوهشگر سرشناس آلمانی در امور اينترنت که تحقيقات مستقل وی نيز به نتايج مشابهی رسيده است با اين نکته موافق است که به احتمال بسيار زياد سانتريفوژهای گازی ايران هدف اصلی حملات « استاکس نت » بوده اند.

رالف لنگنر در وب لاگ خود می نويسد:« يک هدف منطقی از سازماندهی اين حملات سايبری می تواند نابود کردن يا از کار انداختن سانتريفوژها از طريق افزايش لرزش ناشی از سرعت غير متعارف باشد که احتمال دارد باعث منفجر شدن سانتريفوژ شود. سانتريفوژ در حقيقت ماشينی است که حرکت دورانی و بسيار سريع خود بخشهای مختلف اورانيوم را از يکديگر تجزيه می کند. اگر در سرعت حرکت اين دستگاه اخلال شود تمام اين روند و خود دستگاه به خطر خواهد افتاد.»
XS
SM
MD
LG