لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

« پيشنهاد ايران» برای آتش بس در سوريه به اجلاس غير متعهد‌ها ارائه می‌شود


يک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که تهران پيشنهادی برای آتش بس در سوريه به اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غير متعهد‌ها ارائه خواهد داد.

ايران می‌گويد که برگزاری اجلاس غير متعهد‌ها در تهران نشان دهنده آن است که تلاش‌های آمريکا برای منزوی کردنش شکست خورده است. صدور قطعنامه‌ای درباره سوريه در اجلاس تهران می‌تواند به ايران برای مثبت نشان دادن روابط خود با نظام بشار اسد، رئيس جمهور سوريه کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، حسين اميرعبداللهيان معاون عربی آفريقايی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در حاشيه نشست وزرای امور خارجه جنبش غيرمتعهد‌ها در جمع خبرنگاران گفت: «پيشنهاد ايران به اجلاس جنبش غيرمتعهد‌ها برای حل مشکل سوريه توصيه آتش بس و اجرای مکانيزم سه ماهه گفت‌و‌گوی آشتی ملی در اين کشور است.»

اين مقام مسئول در وزارت امور خارجه اظهار داشت: «در اين زمينه با ˈعلی حيدرˈ وزير آشتی ملی سوريه و گروه‌هايی از معارضان گفت‌و‌گوهايی شده و اين پيشنهاد داده شده است.»

امير عبداللهيان ادامه داد: «ايران اين پيشنهاد را به وزرای خارجه و همچنين سران کشورهای غيرمتعهد ارائه کرده و نتيجه نهايی در پايان اجلاس اعلام می‌شود.»

از آغاز اعتراض‌ها در سوريه، ايران با تمام توان از نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور حمايت کرد. تهران رئيس جمهور سوريه را بخشی از «محور مقاومت» در مقابله با اسرائيل و نفوذ عرب در خاورميانه دانسته است.

البته ايران اتهام‌های مطرح شده درباره کمک به نظام بشار اسد در سرکوب مخالفان را رد می‌کند.

تهران همچين غرب و شماری از کشورهای عربی خليج فارس را متهم به دست داشتن در خشونت‌ها در سوريه از راه کمک به معترضان اين کشور می‌کند.

پيش از اين علاء الدين بروجردی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، پس از ديدار هفته جاری با بشار اسد رئيس جمهور سوريه، از آمادگی او برای گفت‌و‌گو با معترضان خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس بروجردی که در پايان سفر به سوريه در کنفرانسی خبری در مقر سفارت جمهوری اسلامی ايران در دمشق شرکت کرده بود، افزود: «در ديدار با رئيس جمهور سوريه درباره تلاشهايی که در اجلاس تهران قابل تحقق است، به رايزنی نشستيم.»

وی با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ايران آمادگی لازم را برای برقراری زمينه مذاکرات ميان دولت سوريه و گروه‌های مخالف دارد، گفت: «بشار اسد در آن ديدار با اعلام اينکه به ايران اعتماد دارد، از هر تلاشی که تهران در جهت حل مشکلات سوريه بکار ببندد، استقبال می‌کند.»

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه کشورهای حامی گروه‌های مسلح بايد به شکلی جدی در رفتارشان تغيير ايجاد کنند، افزود: «در صورت ايجاد تغييرات، بشار اسد نيز آمادگی لازم را برای برگزاری مذاکره دارد، اما لازمه اين امر پايان دادن به حمايت از افراد مسلح و اعمال فشار بر آنان برای پايان خشونت و خونريزی در سوريه است.»

در همين حال انتظار می‌رود محمد مرسی رئيس جمهور مصر در اجلاس تهران، از طرح خود برای پايان دادن به بحران سوريه سخن بگويد.

مرسی پيش‌تر پيشنهاد تشکيل گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران، عربستان سعودی، ترکيه و مصر خبر داده بود.

او اما موضعش همچون ايران نيست و در مصاحبه اخيرش با خبرگزاری رويترز تاکيد کرده است که زمان کناره گيری بشار اسد از قدرت فرا رسيده است. او خاطرنشان کرد که پيشنهاد تشکيل اين گروه به منظور کمک به مردم سوريه در کنار گذاشتن نظام بشار اسد مطرح شده است.

مرسی تاکيد کرده است که اکنون زمان گفت‌و‌گو و اصلاحات در سوريه به سر آمده و زمان تغيير فرا رسيده است.

پس از بيش از ۳۰ سال قطع روابط، اين نخستين بار است که يک رئيس جمهور مصری به ايران خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG