لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

انتقاد ایران از اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد


محمد خزايی، سفير ايران در سازمان ملل متحد، به اظهارات سوزان رایس اعتراض کرد.
محمد خزايی، سفير ايران در سازمان ملل متحد، به اظهارات سوزان رایس اعتراض کرد.

ايران از اظهارات سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، انتقاد کرد و گفت: «سفير دولت جديد آمريکا همان اتهامات دولت جرج بوش را مطرح می‌کند».

سوزان رايس، در جريان نشست روز پنجشنبه شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره عراق، بار ديگر بر موضع دولت آمريکا در قبال ايران تأکيد کرد و تهران را متهم کرد که از تروريسم حمايت کرده و در صدد است تا سلاح اتمی توليد کند.

محمد خزايی، سفير ايران در سازمان ملل متحد در واکنش به اين اظهارات و در نامه‌ای به سفير ژاپن، رئيس شورای امنيت نوشته است: «باعث تأسف است که يک بار ديگر شاهد طرح اتهامات تکراری و غير قابل قبولی از سوی نماينده دائم آمريکا هستيم که توسط دولت قبلی آمريکا همواره مطرح می‌شد.»

آقای خزايی اضافه کرده است که آمريکا به جای مطرح کردن اتهامات عليه ديگران بهتر است گام‌هايی در جهت اصلاح سياست‌های اشتباه گذشته خود به ويژه در قبال ايران بردارد.

به گزارش رويترز، اظهارات محمد خزايی تندترين انتقادی است که تاکنون مقام‌های ايرانی عليه دولت جديد آمريکا مطرح کرده‌اند.

سوزان رايس روز پنجشنبه در نشست شورای امنيت در باره فعاليت‌ها در عراق گفت که سياست‌های آمريکا می‌کوشند تا «به بلندپروازی ايران برای به دست آوردن توانايی غير قانونی هسته‌ای و حمايت از تروريسم پايان دهند».

خانم رايس تأکيد کرد: «آمريکا، سوريه و ايران را ترغيب می‌کند تا بازيگران سازنده‌ای در منطقه باشند.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه و سوزان رايس بارها تکرار کرده‌اند که آمريکا از همه ابزارهايی که در اختيار دارد، از جمله مذاکره مستقيم، برای حل مناقشه هسته‌ای ايران استفاده خواهد کرد.

ايران تاکنون در برابر دولت تازه آمريکا با احتياط موضع‌گيری کرده و خواستار «تغيير واقعی» سياست‌های واشينگتن در قبال ايران شده است.

در همين زمينه انتصاب دنيس راس به عنوان مشاور ويژه وزير امور خارجه آمريکا در امور خليج فارس با نارضايتی و انتقاد برخی از نمايندگان مجلس و رسانه‌های ايران روبه‌رو شده است.

وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه، ۲۳ فوريه، اعلام کرد که دنيس راس -نماينده سابق آمريکا در امور خاورميانه– به عنوان مشاور خانم هيلاری کلينتون منصوب شده است.

آقای راس قرار است که در امور سياسی جنوب غربی و خليج فارس، ديدگاه‌ها و مشورت‌های خود را به وزير امور خارجه آمريکا ارائه کند. در حالی که پيشتر اعلام شده بود وی نماينده ويژه آمريکا در امور ايران خواهد شد در حکم انتصاب وی اشاره‌ای به نام ايران نشد.

XS
SM
MD
LG