لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

واکنش ايران به آزمايش هسته‌ای آمريکا


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، روز شنبه ۱۸ آذرماه از آزمايش هسته ای «محدود»‌آمريکا در صحرای نوادا انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، رامين مهمانپرست ضمن محکوم کردن این آزمایش هسته ای گفته است ، آزمايش هسته‌ ای اخير آمريکا بی‌توجهی به خواسته افکار عمومی بين‌المللی مبنی بر خلع سلاح کامل هسته‌ای است.

رامين مهمانپرست در ادامه با انتقاد از « نقض مکرر تعهدات بين‌المللی توسط آمريکا در زمينه خلع سلاح شيميايی» آزمايش هسته ای اخير را « بخشی از رفتار مزورانه اين دولت در زمينه خلع سلاح» دانسته است که «موجبات تضعيف صلح و ثبات بين‌المللی را در پی خواهد داشت.»

آمريکا روز جمعه هفدم آذرماه اعلام کرد در صحرای نوادا، آزمايش «محدود» هسته‌ای انجام داده است و وزارت انرژی آمریکا نیز گفت که اين آزمايش هسته‌ای در يک پايگاه زيرزمينی و برای بررسی رفتار مواد هسته‌ای صورت گرفته است.

وزارت انرژی آمريکا گفته است که اين آزمايش هسته‌ای روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه صورت گرفته و به منظور گردآوری داده‌های علمی بوده که به گفته اين وزارتخانه «اطلاعات مهمی درباره ايمنی و کارآمدی سلاح‌های هسته‌ای» از اين آزمايش حاصل خواهد شد.

در اين آزمايش‌های هسته‌ای که اصطلاحا به آنها آزمايش‌های هسته‌ای «ساب‌کريتيکال» گفته می شود واکنش زنجيره‌ای پايدار هسته‌ای و در نتيجه انفجار هسته‌ای رخ نمی‌دهد.

در اين نوع آزمايش هسته‌ای رفتار پلوتونيوم پس از شوک ناشی از انفجار مواد انفجاری با قدرت بسيار بالا، بررسی می‌شود.

توماس داگوستينو، رئيس اداره امنيت ملی هسته‌ای آمريکا، می‌گويد که با اين آزمايش‌ها آمريکا می‌تواند بدون اينکه دست به انفجار هسته‌ای زيرزمينی بزند،‌ توانايی‌های خود را برای داشتن زردخانه‌ هسته‌ای کارآمد، ايمن و امن حفظ کند.

متخصصان «پايگاه امنيت ملی نوادا»، «آزمايشگاه ملی لوس آلموس» و «آزمايشگاه‌های ملی سانديا» در اين آزمايش هسته‌ای مشارکت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اين ۲۷ مين آزمايش هسته‌ای «ساب‌کريتيکال» آمريکا بوده است. آخرين آزمايش‌ها از اين نوع در فوريه سال ۲۰۱۱ انجام شده بود.

ايالات متحده سال ۱۹۹۲ آزمايش‌های هسته‌ای زيرزمينی خود را متوقف کرد. تا آن هنگام بنا بر آمار سازمان ملل، ايالات متحده ۱۰۳۲ آزمايش زيرزمينی هسته‌ای انجام داد
XS
SM
MD
LG