لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

دومين شب تلخ ورزش ايتاليا با واليباليست های ايرانی


در ادامه رقابتهای ليگ جهانی واليبال، تيم ملی ايران در شهر مودنا مقابل ايتاليا قرار گرفت و برخلاف تمام پيش بيني ها با نتيجه ۳-۱ از سد ميزبان خود عبور کرد. به اين ترتيب ورزش ايتاليا يک روز پس از شکست غم انگيز فوتبال در جام کنفدراسيون ها مقابل اسپانيا، شکستی ناباورانه واليبال مقابل ايران را نيز تجربه کرد.

شاگردان خوليو ولاسکو مقابل تيمی قرار گرفته بودند که بيشترين افتخارات تاريخ واليبال خود را با همين مربی رقم زده است. او در دهه ۹۰ ميلادی با ايتاليا پنج بار به جام قهرمانی در ليگ جهانی دست يافت، دو بار قهرمان جهان شد، سه بار قهرمان اروپا و يک مرتبه نيز فاتح جام جهانی.

شهر مودنا که پيروزی تاريخی ايران در آن رقم خورد هم جايی است که باشگاه مودنا در دهه ۸۰ ميلادی با هدايت ولاسکو چهار بار قهرمان ليگ ايتاليا شد و سه بار کاپ ايتاليا را به خود اختصاص داد. موفقيت هايی که منجر به سپردن هدايت تيم ملی ايتاليا به اين مربی نوآور آرژانتينی شد.

ايران در مسابقه با آتزوری فقط گيم سوم را واگذار کرد و جمع امتيازهای خود را در جدول رده بندی به ۶ رساند. ديدار بعدی اين دو تيم روز يکشنبه در شهر ساساری برگزار خواهد شد. در جدول و بدون احتساب نتيجه بازی روسيه با کوبا، تيم ايتاليا همچنان با ۱۵ امتياز صدرنشين است. روسيه ۱۳ امتيازی شده و صربستان ۱۰ امتياز اندوخته. آلمان ۷ امتياز دارد و ايران با ۶ امتياز در رتبه پنجم است. کوبا بدون امتياز در انتهای جدول قرار گرفته.

ايتاليا در جام جهانی ۲۰۱۱ که مسابقات گزينشی المپيک لندن بود، ايران را با نتيجه ۳-۱ شکست داد. پيش از آن هم در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ به ميزبانی ايتاليا، ميزبان در يک بازی دشوار با نتيجه ۳-۲ بر رقيب آسيايی چيره شد. رقابتی که پايان آن با جنجال همراه بود. در جام جهانی ۲۰۰۶ نيز برتری ۳-۱ به سود لاجورديپوشان رقم خورد.

اين بار اما گيم اول ۲۵ بر ۲۳ به سود ايران خاتمه يافت. ايران بازی را با ترکيب سعيد معروف، محمد موسوی عراقی، آرمين تشکری، امير غفور، رحمان داودی، عليرضا مباشری و فرهاد ظريف آغاز کرد. ايتاليا هم با ترکيب برتا، پارودی، وتوری، ساوانی ، تراويکا ، بيرارلی و روسينی به ميدان آمد. در گيم نخست ايتاليايي ها اشتباهات زيادی در نواختن سرويس داشتند. از طرفی ايران در دفاع روی تور و سرويس، امتياز آور بود.

گيم دوم را هم ايران ۲۵ بر ۲۲ برنده شد. مباشری، داودی، معروف، تشکری، غفور و موسوی بازيکنان ايران در آغاز گيم دوم بودند. غير از جدال داخل مبدان، رقابت سختی هم بين تماشاگران دو تيم بر روی سکوها در جريان بود. سرمربی ايتاليا در اين گيم ناگزير شد ايوان زايتسف بازيکن کليدی تيمش که مصدوم است و قرار نبود بازی کند را به زمين بفرستد.

گيم سوم را تيم ميزبان با نتيجه ۲۵ بر ۲۲ و به لطف اسپک های ساوانی و زايتسف به برتری رسيد. گيم چهارم و پايانی که زيباترين گيم بازی بود با نتيجه ۳۲ بر ۳۰ به سود ايران رقم خورد.

مائورو براتو سرمربی ايتاليا پيش از بازی گفته بود خود را شاگرد ولاسکو ميداند و در پايان نيز، شاگرد در برابر استاد تسليم شد. ايران به رغم آنکه نخستين حضور خود در تاريخ ليگ جهانی را پشت سر ميگذارد، در برابر تيمی به برتری رسيد که سه بار قهرمان جهان، يک بار قهرمان جام جهانی، هشت بار قهرمان ليگ جهانی و شش مرتبه نيز فاتح جام ملتهای اروپا شده.

خوليو ولاسکو پس از پايان بازی به خبرنگار ايسنا در ايتاليا گفت: به بازيکنانم گفتم که بايد خوب بازی کنيد و بجنگيد چون مردم ايران عاشق شما هستند. بارها گفتم که مردم شما را دوست دارند چون جنگنده ايد، برد و باخت برای مردم اهميتی ندارد آنها نمايش زيبا ميخواهند. خوشحالم با اين برد مردم ايران را شاد کرديم.

سرمربی تيم ملی ايران در ادامه يادآور شد: تماشاگران نيز عالی بودند. آنها آنقدر پرتعداد بودند که اصلا احساس نميکرديم خارج از ايران بازی ميکنيم!
XS
SM
MD
LG