لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

با ورود قطعات از آمريکا، «۳۰ درصد از هواپيماهای خوابيده» به ناوگان ایران باز می گردند


معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايی ايران روز شنبه ۱۶ فروردين با اشاره به صدور مجوز برای صادرات قطعات هواپيما به ايران توسط آمریکا، گفته است: پيش بينی می شود با ورود قطعات هواپيما به کشور ۳۰ درصد از هواپيماهای خوابيده به ناوگان فعال بازگردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حميد حبيبی گفته است: « وزارت خزانه‌داری آمريکا اين مجوز را صادر کرده اما هنوز از سوی اين شرکت‌ها تماسی با شرکت‌های ايرانی گرفته نشده است و اميدواريم که به زودی اين تماس برقرار شود.»

اين مقام استاندارد پرواز سازمان هواپيمايی ايران با اشاره به اين که نمی توان زمان مشخصی را برای ورود اين قطعات به ايران تعيين کرد، گفته است:« منتظريم تا شرکت های بوئينگ، رويس رولز و ديگر شرکت ها برای ارتباط با شرکت های ايرانی اقدام کنند.»

شرکت بوئينگ، بزرگترين توليدکننده هواپيما در دنيا، روز جمعه اعلام کرد که مجوز صادرات قطعات هواپيماهای تجاری به ايران را از وزارت خزانه داری آمريکا دريافت کرده است.

اين مجوز در راستای توافق هسته ای شش ماهه ميان ايران و شش قدرت جهانی صادر شده است که سوم آذرماه سال گذشته حاصل شد و از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد.

بر اساس توافق ژنو، بخشی از تحريم های وضع شده عليه ايران به صورت موقت برداشته شده است.

خبرگزاری رويترز ۱۶ فروردين ماه از قول سخنگوی شرکت بوئينگ گزارش داد که مجوز انجام تجارت با ايران در اين هفته صادر شده است و نمايندگان اين شرکت به زودی با مقامات ايرانی تماس خواهند گرفت تا در مورد قطعات مورد نياز به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گفته اين سخنگو، شرکت بوئينگ هم اکنون اجازه دارد در جهت تضمين امنيت پراوزهای هواپيماهايی که پيش از انقلاب سال ۱۳۵۷ به ايران فروخته شده اند و نياز به قطعات جديد دارند، تمامی اقلام مورد نياز را به اين کشور بفروشد. وی همچين افزود که مجوز صادر شده شامل امکان فروش هواپيماهای جديد به ايران نمی شود.

وی اضافه کرد: «مجوز صادر شده بسيار محدود است.»

فروش اين قطعات اولين مورد تجارت مستقيم بين شرکت های هواپيمايی آمريکايی و ايران پس از حادثه گروگانگيری سال ۱۹۷۹ خواهد بود؛ حادثه ای که منجر به وضع تحريم هايی عليه ايران از سوی ايالات متحده شد. اين تحريم ها با مطرح شدن برنامه هسته ای ايران وسعت بيشتری يافتند.

رويترز در ماه فوريه گزارش کرد که شرکت های بوئينگ و جنرال الکتريک برای صادرات قطعات هواپيما به ايران در مهلت شش ماهه توافق موقت ايران و کشورهای ۵+۱ درخواستی را به وزارت خزانه داری آمريکا تسليم کرده اند.

در ماه نوامبر گذشته، ايران با بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان، روسيه، و ايالات متحده آمريکا به توافق رسيد تا بخشی از فعاليت های مهم هسته ای خود را در ازای برداشته شدن بخشی از تحريم های وضع شده عليه اين کشور متوقف کند. بر اساس توافق حاصل شده، شرکت حامل پرچم «ايران اير» قادر خواهد بود تا قطعات مورد نيازش را تهيه کند. عمر بيشتر هواپيماهای ناوگان اين شرکت به بيش از سی و پنج سال می رسد.

شرکت جنرال الکتريک نيز روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفت که که دولت امريکا مجوز تعمير ۱۸ موتور فروخته شده به ايران در اواخر دهه ۱۹۷۰ ميلادی را صادر کرده است.

ريک کندی، سخنگوی جنرال الکتريک ، در اين خصوص اظهار کرد که وزارت خزانه داری امريکا موافقت خود را با درخواست اين شرکت برای تعمير ۱۸ موتور ياد شده - در تاسيسات جنرال اکتريک و يا شرکت ام تی يو ايرو انجينز آلمان که مجوز انجام چنين تعميراتی را دارد - اعلام کرده است.

به گفته ی وی، مسئولان شرکت جنرال الکتريک هفته آينده با مقامات ايران اير و نمايندگان شرکت ام تی يو در استانبول ديدار خواهد کرد تا در مورد نيازهای اين شرکت ايرانی به مذاکره بپردازند.

ايران به دفعات مدعی شده است که در نتيجه تحريم ها، امکان نوسازی ناوگان هوايی خود را نداشته است و وادار به استفاده از هواپيماهای روسی با استانداردهای ضعيف شده است و از طرفی مجبور به تعمير و استفاده از هواپيماهايی است که سال ها از عمر مفيدشان گذشته است. به گزارش خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، از سال ۱۹۹۰ تاکنون بيش از ۲۰۰ سانحه هوايی در اين کشور رخ داده که منجر به مرگ بيش از دو هزار نفر شده است.

شرکت بوئينگ می گويد که مايل است امنيت پروازهای ايران را بهبود بخشد و در اين راستا مجوزهای قانونی را دارد.

رويترز مينويسد که هنوز معلوم نيست تعداد قطعاتی که به ايران صادر خواهد شد، چه مقدار خواهد بود، اما در صورت حصول توافق جامع هسته ای با ايران، صدور مجوز کنونی صادرات قطعات يدکی می تواند زمينه ساز صادرات هواپيماهای نو به ايران باشد.

يک مقام ايرانی نوامبر سال گذشته به اين خبرگزاری گفته است که در صورت لغو تمامی تحريمها، ناوگان هوايی ايران نياز به خريد ۲۵۰ تا ۴۰۰ هواپيمای جت دارد.
XS
SM
MD
LG