لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

آزادی شماری از زندانيان سياسی در ايران


گزارش ها حاکی است که ده ها تن از زندانيان سياسی از زندان اوين آزاد شده اند. پيشتر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از عفو ۱۳۰ نفر از زندانيان سياسی و امنيتی خبر داده بود.

به گزارش وب سايت «کلمه»، ۶۱ زندانی سياسی شامگاه روز چهارشنبه در ميان بدرقه زندانيان سياسی از زندان اوين آزاد شدند.

پیشتر «کلمه» گزارش داده بود که عليرضا کيا، حمزه کرمی، حميدايزدياری، معصوم پرديس، رامين چاوشی، آرش ريکی، علی مليحی، قاسم شعله سعدی، اسماعيل صحابه، کوروش کوهکن، حميد مقدسی، حسين ثابت، امير بهمنی و رحمان بوذری روز چهارشنبه از بند ۳۵۰ زندان اوين آزاد شدند.

به گزارش «کلمه» بيشتر اين زندانيان که قسمت اعظم دوران محکوميت خود را گذرانده بوده اند از بازداشت شدگان مربوط به اعتراض های انتخابات رياست جمهوری هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی روز سه شنبه گفته بود که به مناسبت «عيد فطر» تعداد ۱۳۰ نفر از محکومان جرائم امنيتی از سوی رهبر ايران مورد عفو قرار گرفتند.

دادستان تهران گفته است، ۹۰ نفر از محکومانی که مورد عفو قرار گرفته اند در حال گذارندان دوران زندان خود هستند.

عباس جعفری دولت آبادی همچنين گفته است: مجازات حبس برخی از محکومان جرائم امنيتی نيز تخفيف و تقليل يافته است.

در حالی خبر آزادی شماري از زندانيان سياسی منتشر شده که گزارش های حاکی است در پی مخالفت با مرخصی استعلاجی ابوالفضل قديانی، عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب ، اين زندانی سياسی از بيمارستان به اوين بازگشت.

به گزارش پس از آن که ابوالفضل قدیانی در اعتراض به رفتار مسولين زندان اوين دست به اعتصاب غذا زد حال وی وخیم و به بيمارستان اعزام شده بود. اما شامگاه سه شنبه به دليل آنکه مسوولان قضايی با مرخصی درمانی اش موافقت نکردند، به زندان اوين بازگشت.

طبق این گزارش ابوالفضل قديانی به دلیل این که با ضرب و شتم ماموران زندان اوين و با پای برهنه با غل و زنجير به بيمارستان پارس تهران منتقل شده بود در اعتراض به اين رفتار غيرانسانی دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گزارش کلمه، ابوالفضل قديانی که پیشتر به يکسال حبس تعزيری محکوم شده و آن را گذرانده، پس از آن و تا الان نزدیک به هشت ماه است که بدون هیچ حکم و محکومیتی در زندان نگهداری می‌شود.

گفته شده «به علت اعتراض‌های مکرر به اقدامات غيرقانونی آيت الله خامنه‌ای» تاکنون چند پرونده مفتوح شده و ۵ سال حبس غيرقطعی نيز صادر شده است که هنوز به وی يا وکيل او ابلاغ نشده است.
XS
SM
MD
LG