لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

صدور حکم بازداشت جراح ايرانی الاصل در آمريکا


در حال حاضر بيش از ۹۷ هزار تن در آمريکا در انتظار اعضای قابل پيوند بدن بسر می برند
در حال حاضر بيش از ۹۷ هزار تن در آمريکا در انتظار اعضای قابل پيوند بدن بسر می برند

يک جراح ايرانی به استفاده از مواد کشنده برای تسريع مرگ يک بيمار اهدا کننده اعضای قابل پيوند بدن در شهر سن فرانسيسکو متهم و حکم بازداشت او صادر شد.


اين نخستين بار است که درطول تاريخ جراحی پيوند اعضای بدن در آمريکا يک پزشک به چنين جرمی متهم می شود.


جراح ۳۳ ساله ايرانی هوتن روزروخ که تا فوريه سال گذشته در بيمارستان «کايزر» شهر سن فرانسيسکو به کار جراحی پيوندی اشتغال داشت روز گذشته متهم به تسريع مرگ يک جوان ناتوان ۲۵ ساله برای استفاده هرچه زودتر از اعضای اهدا شده بدن او شده است.


دادستان شهر «سن لوئی اوبيسپو» محل وقوع اين حادثه در شمال لس آنجلس حکم بازداشت اين پزشک را صادر کرد.


بنا برگفته کارشناسان، اين واقعه می تواند اثرات منفی در ميان اهدا کنندگان اعضای قابل پيوند بدن و نيز پزشکانی داشته باشد که از ترس اتهام به بهره برداری زودرس از اين بيماران، از گرفتن تخصص در رشته جراحی پيوندی خودداری خواهند کرد.


دکتر هوتن روزرخ، طبق اعلام جرم دادستان، پس از تجويز و تزريق مقدار زيادی مسکن و مواد کشنده ديگر به «روبن ناوارو» مرد جوانی که دچار ناتوانی های جسمی وروحی بود، آغاز به استرليزه کردن معده او کرد، عملی که معمولا پس از مرگ مغزی بيمار اهدا کننده انجام می شود.


طبق قوانين و با بررسی وقايع به گفته دادستان آقای استفن براون، دکتر هوتن روزرخ کوشيده است تا سرعت مرگ «ناوارو» را که هفت ساعت پس از خاموش کردن دستگاه کمکی تنفسی هنوز زنده بود سريع تر کند .


وکيل مدافع آقای روز رخ، جرالد شوارتزباخ، اين اتهامات را بی اساس خوانده و گفت :« دکتر هوتن روزرخ يکی از بهترين جراحان پيوند قلب محسوب می شود که در کار خود از پرنسيب، دقت و وسواس خاصی برخوردار است».


چنانچه اين پزشک ايرانی در مقابل اين اتهامات مجرم شناخته شود، علاوه بر هشت سال زندان محکوم به پرداخت يک جريمه مالی ۲۰ هزار دلاری خواهد شد و جواز پزشکی خود را نيز برای هميشه از دست خواهد داد.


دکتر هوتن روزرخ تا تاريخ وقوع اين حادثه در سوم فوريه سال گذشته به عنوان جراح پيوند قلب و کليه در بيمارستان کايزر سن فرانسيسکو به کار اشتغال داشت.


او پس از اطلاع از شرايط جسمی «ناوارو» به همراه يکی ديگر از اعضای تيم پزشکی خود به بيمارستان «سيرا ويتا» در شهر سن لويی اوبيسپو رفت .


اين دو پزشک در زمان وقوع مرگ ناوارو از سوی يک گروه مستقل دستيابی و توزيع «ارگان» های قابل پيوند به اين منطقه رفته بودند.


ناوارو در تاريخ ۲۹ ژانويه امسال به حال اغما فرو رفت و به کمک دستگاه های حيات بخش زنده مانده بود. خانواده اين بيمار که در خانه مراقبت های طويل مدت نگهداری می شد چند هفته بعد تصميم می گيرند تا قلب و کليه او را برای انجام عمل پيوند به بيماران نيازمند اهدا کنند.


در حال حاضر بيش از ۹۷ هزار تن در آمريکا در انتظار اعضای قابل پيوند بدن بسر می برند.


XS
SM
MD
LG