لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

ايران يوتيوب خودش را راه اندازی کرد


پايگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روز يکشنبه، ۱۹ آذرماه گزارش داد که «يوتيوب ايرانی» يا سايت مهر نماد راه اندازی شد.

بر اساس اين گزارش، آقای لطف الله سياهکلی، معاون رسانه های مجازی سازمان صدا و سيما، در حاشيه نخستين همايش فضای مجازی و آسيب های اجتماعی نوپديد، گفته است که «از اين پس، مردم می توانند با ورود به اين سايت، افزون بر قرار دادن فيلم های ويدئويی خود در قالب بسته های کوتاه، از فيلم های مورد علاقه خود در صدا و سيما که دسترسی به آنها مشکل است، بهره مند شوند».

وی افزود: به زودی جشنواره مجازی در سازمان صدا و سيما برگزار می شود و مردم می توانند با ارسال فيلم های کوتاه و يا انيميشن های خود به سايت «مهر نماد»، در اين جشنواره شرکت کنند.

وی از مردم خواست، فيلم های کوتاه از «آئين عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسينی» را در يوتيوب ايرانی قرار دهند تا همه علاقه مندان در سراسر جهان با «فرهنگ مردم ايران» بيش از پيش آشنا شوند.

نسخه آزمايشی اين سايت به اشتراک گذاری فايلهای صوتی و تصويری با نام «رسانه مهر» که تا لحظه مخابره اين گزارش، حاوی ۱۶۲۶ فيلم، ۱۸۲۴ فايل شنيداری و ۴۹۸۲ فايل عکس هست، هم اکنون در دسترس است.

بخشی هم بعنوان «بخش مسابقه جشنواره» در سايت گنجانده شده است و در پايين پورتال اصلی، لينک صفحه «فيس بوک» اين سايت قرار دارد، سايتی که هم اکنون در ايران فيلتر شده است.
خبرگزاری فرانسه نيز طی گزارشی که روز يکشنبه در همين رابطه منتشر کرده است می نويسد که ايران برای «رقابت» با سايت يوتيوب که محتويات آن از نظر دولت ايران «نامناسب» قلمداد می شود، يک سايت اشتراک گذاری داخلی به راه انداخته است.

اين گزارش می نويسد که ايران از اواسط سال ۲۰۰۹ و بعد از اعتراضات مردمی به نتايج انتخابات رياست جمهوری دسترسی به سايت يوتيوب را مسدود کرده است.

بر اساس اين گزارش، ايران همچنين دسترسی اتباع خود را به برخی سايتهای اشتراک گذاری خارجی مانند تويتر و فيس بوک به خاطر آنچه که مقامات ايران آنرا «مخرب نظام اسلامی» می دانند، محدود کرده است.

ايالات متحده آمريکا دولت ايران را متهم به ايجاد «پرده الکترونيک» برای جدا کردن رابطه مردم با دنيای خارج کرده است و در همين رابطه، تعدادی چند از مقامات ايرانی را در ليست سياه قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه می نويسد که اعلام راه اندازی «يوتيوب» ايرانی در حالی است که دولت ايران اخيرا اعلام کرده است که در حال راه اندازی يک «اينترنت ملی» جدا از شبکه جهانی اينترنت است. با اينحال مقامات ايران گفته اند که شبکه اينترنتی ملی ياد شده، دسترسی به شبکه جهانی اينترنت را محدود نخواهد کرد. اين گزارش می افزايد که بسياری از کاربران ايرانی هم اکنون برای رفع فيلتر و دسترسی به سايتهای محدود شده، از شبکه خصوصی مجازی، وی پی ان، استفاده می کنند.

ايران اخيرا نيز اعلام کرد که يک ايميل ملی راه اندازی کرده است و مردم ايران را دعوت کرد که از اين ايميل استفاده کنند.
XS
SM
MD
LG