لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

کناره گیری حامیان صدر از اتئلاف حاکم عراق


حامیان مقتدی صدر اعلام کردند که از دولت کناره گیری می کنند
حامیان مقتدی صدر اعلام کردند که از دولت کناره گیری می کنند

گروه حاميان مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، در پارلمان روز شنبه اعلام کرد از ائتلاف دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق خارج می شوند


دولت نوری المالکی، حتی پيش از خروج هواداران مقتدی صدر در پارلمان از ائتلاف حاکم اين کشور ضغيف بود، به نحويی که اين دولت قادر نبود نمايندگان پارلمان را به تصويب قوانينی که به آشتی ملی در عراق کمک می کرد، تشويق کند.


با خروج طرفداران صدر از اتئلاف حاکم، دولت دست کم سی دو رای را از دست می دهد و ائتلاف حاکم هم اکنون تقريبا نيمی از ۲۷۰ نماينده پارلمان را دراختيار دارد و با توجه به حمايت معدود نمايندگان مستقل می تواند به حيات خود ادامه دهد.


جنبش صدر، طرفداران مقتدی صدر، دربيانيه ای اعلام کردند کميته سياسی اين جنبش تصميم خروج از ائتلاف حاکم را تایید کرده است زيرا هيچ نشانه ای مبنی بر توجه ائتلاف حاکم به خواسته های طرفداران مقتدی صدر مشاهده نشده است.


در همين حال يکی از مشاوران نوری المالکی گفته است که دولت درباره تصميم طرفداران صدر برای خروج از ائتلاف حاکم فعلا اظهار نظر نمی کند.


با خروج طرفداران صدر از اتئلاف حاکم، دولت دست کم سی دو رای را از دست می دهد و ائتلاف حاکم هم اکنون تقريبا نيمی از ۲۷۰ نماينده پارلمان را دراختيار دارد و با توجه به حمايت معدود نمايندگان مستقل می تواند به حيات خود ادامه دهد

تصميم طرفداران مقتدی صدر برای خروج از ائتلاف حاکم چندان غيرقابل پيش بينی نبود، چراکه اين گروه از ماه های گذشته از دولت نوری المالکی به دليل ارايه نکردن جدول زمانی برای خروج نيروهای امريکايی از عراق، انتقاد می کرد.


در همين زمينه طرفداران مقتدی صدرهفته گذشته دولت را به شکست در تامين امنيت متهم و اعلام کردند که دولت در زمينه آشتی ملی هيچ پيشرفتی نداشته است.


در همین حال، انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در نزدیک یک نانوایی در بغداد دست کم یازده کشته برجای گذاشته که دو کودک در میان کشته شدگان مشاهده می شود.


«ناتوانی دولت در دستیابی به همه اهداف کلیدی»


همزمان با اين تحولات و يک روز پس از آن که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا از طرح خروج محدود سربازان آمريکايی از عراق سخن گفت، کاخ سفيد در گزارشی به کنگره آمريکا اعلام کرد که دولتمردان عراقی، در رسيدن به نيمی از «اهداف کليدی» شکست خورده اند.


در اين گزارش که به دستور کنگره تهيه شده، آمده است که از ميان ۱۸ هدف امنيتی و سياسی که بررسی شده اند، دولت عراق تنها در نه مورد موفق عمل کرده است. بنا به اين گزارش در هفت مورد بررسی شده نيز عملکرد دولت عراق «غيرقابل قبول» ارزيابی شده و بررسی دو هدف باقی مانده، ممکن نبوده است.


خبرگزاری رويترز، تاييد ناکامی دولت عراق از سوی کاخ سفيد را چالشی تازه برای دولت جرج بوش توصيف کرده است که با موجی از مخالفت عليه سياست های جنگی خود رو به رو شده است.


XS
SM
MD
LG