لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

جانشين فرمانده سپاه: فرض ما جنگ با ائتلاف جهانی به رهبری آمريکا است


حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه، گفته است، فرض حاکم راهبرد و استراتژی دفاعی ايران اين است که اين کشور در يک «نبرد گسترده با ائتلاف جهانی به رهبری آمريکا وارد جنگ» خواهد شد.

سپاه نيوز، وب سايت خبری سپاه پاسداران روز يکشنبه دوم مهرماه متن اظهارات حسين سلامی در یک گفت‌وگوي تلويزيونی به مناسبت گراميداشت هفته جنگ در ايران را منتشر کرده است.

جانشين فرمانده سپاه پاسداران گفته است: «قدرت دفاعی ما بر اساس راهبرد دفاعی ما شکل گرفته است و فرض حاکم راهبرد و استراتژی دفاعی ما اين است که در يک نبرد گسترده با ائتلاف جهانی به رهبری آمريکا وارد جنگ خواهيم شد. »

حسين سلامی اضافه کرده است:«ما منافع حياتی دشمنان را شناسايی کرده‌ايم و برای ضربه زدن اساسی و در هم شکستن اين منافع حياتی ساختار قدرت تهاجمی ايجاد کرده‌ايم. ما می‌دانيم پايگاه‌های دشمن در منطقه، امنيت رژيم صهيونيستی، امنيت جريان انرژی و حفظ جان نظاميان دشمن منفعت حياتی دشمن است.»

در حالی جانشين فرمانده سپاه پاسداران از فرض حاکم بر استراتژی دفاعی ايران مبتنی بر «ورود به جنگی با ائتلاف جهانی به رهبری آمريکا» سخن به ميان آورده است که روز شنبه محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، نيز در اظهاراتی کم سابقه گفته بود، «دشمنی اسرائيل با اسلام و انقلاب [ايران] جدی است» و اين دشمنی و خصومت «نهايتا به درگيری فيزيکی ختم خواهد شد.»

به گزارش مهر، محمد علی جعفری گفته بود :«نمی توان منکر جنگ آينده شد .... همه بايد برای جنگ آينده آماده شويم.»

در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوا فضای سپاه، در گفت‌وگو با العالم، شبکه عربی‌زبان جمهوری اسلامی، گفته است: در صورتی که اسرائيل به حمله به ايران آماده شود، ايران می تواند دست به حمله پيشگيرانه بزند.

خبرگزاری فارس، نيز بخشی هايی از اين گفت وگو را منتشر کرده است.

به گزارش فارس فرمانده نيروی هوا فضای سپاه خصوص «تهديدات دشمنان» گفته است: اصولا جنگ بين ايران با اسرائيل و يا امريکا به صورت مستقل را نمی‌توان تصور کرد، يعنی هر کدام از اين دو طرف شروع کننده جنگ باشد، ديگری نيز وارد جنگ خواهد شد.

اميرعلی حاجی‌زاده اضافه کرده است: ما آمريکا و اسرائيل را کاملا در کنار هم می‌بينيم و اصلا نمی‌توانيم متصور شويم که اسرائيل بدون پشتيبانی آمريکا چنين جنگی را آغاز کند. به همين دليل در صورت بروز جنگ قطعا ما با هر دو طرف وارد جنگ شده و حتما با پايگاه‌های آمريکا درگير خواهيم شد.

اين فرمانده سپاه همچنين گفته است: «در صورت بروز چنين شرايطی اتفاقاتی می‌افتد که قابل کنترل و مديريت نيست و ممکن است اين جنگ به جنگ جهانی سوم تبديل شود، يعنی ممکن است کشورهايی به نفع ايران و يا عليه ايران وارد جنگ شوند.»

وی در ادامه با اشاره به سناريوهای متعدد و غيرقابل تصور ايران در صورت بروز جنگ، تأکيد کرد: در صورت آغاز جنگ، پايگاه های آمريکا در کشورهای اطراف ما و داخل کشورهای همسايه هدف قرار خواهند گرفت و حتی از طرف مردم خود داخل اين کشورها حتما تهديد خواهند شد.

طی روزهای اخير لحن فرماندهان سپاه پاسداران در خصوص جنگ احتمالی بين ايران و اسرائيل تغيير کرده است. پيش از اين مقام های ايرانی احتمال حمله اسرائيل به ايران را بخشی از جنگ روانی عليه جمهوری اسلامی ارزيابی می کردند. اما اينک فرماندهان سپاه از قطعی بودن جنگ اسرائیل و ايران سخن می گويند.
XS
SM
MD
LG