لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

نتانياهو برای تشکيل کابينه جديد دو هفته ديگر مهلت گرفت


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو نخست وزیردولت موقت و رهبر حزب لیکود اسرائیل پس از دریافت دو هفته دیگر مهلت از سوی شیمون پرز رییس جمهوری این کشور برای تشکیل دولت جدید، تلاش های خود را برای متقاعد کردن رهبران سایر احزاب به پیوستن به ائتلاف دولت شدت بخشیده است.

چهارهفته مهلت اولیه ای که شیمون پرز به نتانیاهو برای انجام ماموریت تشکیل دولت داده بود، شامگاه شنبه، دوازدهم اسفند به پایان رسید و او در این امر ناکام ماند. نتانیاهو طبق قانون می توانست تمدید این مهلت را برای حداکثردو هفته دیگر درخواست کند.

در انتخابات پارلمانی اسرائیل که سوم بهمن، بیست و دوم ژانویه برگزار شد، نتانیاهو و آویگدور لیبرمن رهبر حزب راستگرای «اسرائیل بیتینو»، با یکدیگر 31 کرسی از 120 کرسی «کنست»، پارلمان اسرائیل، را بدست آوردند و لذا، به عنوان قوی ترین ائتلاف حزبی، شیمون پرز ماموریت تشکیل دولت را به نتانیاهو محول کرده بود.

در چهارهفته گذشته، نتانیاهو تنها توانست که با حزب جدید «هاتنوعا» («جنبش») به رهبری خانم تسیپی لیونی که شش کرسی دارد، به ائتلاف برسد. نتانیاهو متعهد شد که در دولت جدید، پست وزارت دادگستری را به خانم لیونی که حقوقدان است، بسپارد ولی هدایت گفت وگوهای سیاسی با فلسطینی ها را نیز، در صورت از سرگیری این مذاکرات راکد مانده، به خانم لیونی بدهد.

دو حزب مهم دیگر: «یش آتید» («آینده ای هست») با 19 کرسی و «هبیت هیهودی» («خانه یهود») با 12 کرسی، که نتانیاهو برای پیوستن آنها به دولت خود تلاش زیادی کرده است، از یکسو با محول شدن هدایت مذاکرات سیاسی با فلسطینی ها به خانم لیونی به سختی مخالفت کرده اند و از سوی دیگر، با قاطعیت خواهان آن هستند که دولت جدید، لایحه ای را به پارلمان بدهد که همه دختران و پسران اسرائیلی را وادار کند که در ارتش به یکسان خدمت کنند و معافیت برای طلبه های کالج های مذهبی، لغو شود.

این نوع معافیت از خدمت در ارتش برای طلبه های یهودی، از زمان داوید بن گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل برقرار بوده است اما درزمان بن گوریون سخن تنها از معافیت برای چند صد نفر معدود بود درحالی که شمار مذهبیون اکنون بشدت افزایش یافته است و بیش از 25 درصد آنها به ارتش نمی روند. این امر همیشه موجب خشم سایر جوانان اسرائیلی است.

یائیر لاپید، سیاستمدار تازه کار و روزنامه نگاری شناخته شده و محبوب که حزب «آینده ای هست» را سال گذشته برپا کرد، و نیز نفتالی بنت، رهبر «خانه یهود» که او نیز برای نخستین بار به «کنست» راه یافته است، با یکدیگر هم عهد شده اند که یا با هم وارد ائتلاف دولت شوند یا دوشادوش یکدیگر، اوپوزیسیون نشینی را ترجیح دهند.

نتانیاهو در هفته های گذشته نتوانست، این هم عهدی دو حزبی را که برای تشکیل دولت به آنها نیازمند است، بشکند، و لذا یکشنبه برای یک بار دیگر با نفتالی بنت دیدار کرده تا شاید او را به دوری از حزب «یش آتید» و ورود به ائتلاف دولت متقاعد کند.

نتانیاهو هفته گذشته تلاش زیادی به کار برد تا شاید خانم شلی یخیموویچ رهبر حزب کارگر را با 15 کرسی به پیوستن به دولت متقاعد کند و پست وزارت دادگستری را نیز به این بانوی سیاستمدار- روزنامه نگار پیشنهاد کرد، اما خانم یخیموویچ گفت بودن در اوپوزیسیون را بر ورود به دولت ترجیح می دهد تا «آبروی خود و حزبش را در برابر رای دهندگان این حزب حفظ کند»، ولی افزود اگر دولت نتانیاهو بخواهد صلح با فلسطینی ها را از سرگیرد، در آن صورت، حزب کارگر پیوستن به دولت را در آینده بررسی خواهد کرد.

رسانه های اسرائیل هفته گذشته خبردادند که اگر نتانیاهو نتواند دولت جدید خود را برای گرفتن رای اعتماد به «کنست» معرفی کند، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا سفر برنامه ریزی شده به اسرائیل و منطقه را لغو خواهد کرد.

قرار بود که اوباما، در نخستین دیدار خود از زمانی که رییس جمهوری شده است، سی ام اسفند، بیستم مارس، به اسرائیل بیآید و نیز از کرانه باختری و اردن دیدار کند.

در همین حال، لیبرمن، متحد سیاسی نتانیاهو، پنجشنبه گذشته ابراز «اطمینان» کرد که نتانیاهو موفق به تشکیل دولت خواهد شد.

در حالی که نتانیاهو در تلاش تشکیل دولت، تا این مرحله، ناکام شده است، خبرگزاری فرانسه شنبه گزارش داد که نتانیاهو هفته گذشته در سفری محرمانه به امان، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، گفت و گو کرده است و بنظر می رسد که در خصوص آرام کردن تظاهرات فلسطینی ها در کرانه باختری و مقابله مشترک با «خطرات ناشی از سلاحهای شیمیایی سوریه» ومسایل دیگر، گفت وگو کرده است.
XS
SM
MD
LG