لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

تصویب طرح انضمام «دره بقاع» در کرانه باختری به خاک اسرائیل


در حالی که گفت و گوهای سياسی اسراييلی و فلسطينی جريان دارد، یک کميسيون کابینه اسرائیل يکشنبه هشتم دی طرح انضمام « دره بقاع» درکرانه باختری به خاک اسراييل را تصویب کرد.

اين پيشنهاد از سوی خانم ميری رگب يک نماينده عضو حزب ليکود به کميسيونی از وزيران که مسووليت تنظيم لوايح دولتی را دارد داده شده بود.

به گزارش وبسايت خبری وای.نت وزيرانی که با اين پيشنهاد موافقت کردند از اعضای احزاب راستگرای ليکود و «اسراييل خانه ما» بودند.

اين پيشنهاد می گويد در هر توافق نهايی سياسی بین اسراييل و فلسطينی ها حق حاکميت دره بقاع اردن بايد «به طور کامل» دردست اسراييل بماند.

اين تصميم در حالی است که براساس پيش نويس طرحی که دولت آمريکا آن را در دست تنظيم دارد اسراييل بايد در يک برنامه چند مرحله ای پنج تا ده ساله کرانه باختری را ترک کند.

فلسطينی ها می خواهند دره بقاع اردن مرز شرقی کشوری باشد که برای آنها تشکيل می شود.

بقاع اردن بخشی از کرانه باختری است که در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به تصرف اسراييل در آمد.

در همين حال رسانه های اسراييل ارزيابی کردند که مخالفت شماری از وزيران مهم مرتبط با سرنوشت صلح با چنين پيشنهادی در نهايت مانع از تصويب آن درمجلس اين کشور شود.

اين وزيران می توانند از مبدل شدن مصوبه کميسيون وزيران به قانون جلوگيری کنند.

خانم تسيپی ليونی وزير دادگستری و مذاکره کننده ارشد اسراييل در گفت و گوهای صلح با فلسطينی ها با مخالفت با اين طرح گفت: «برای پيشنهاد دهندگان طرح و حاميان آنها که در صدد تضعيف دولت در تصميم گيری های سياسی مهم هستند، احترامی قايل نيستم».

همچنين يايير لاپيد وزير دارايی و رهبر حزب «يش آتيد» که با ۱۹ کرسی دومين فراکسيون کنست اسراييل است تصميم کميسيون قانونگذاری وزيران را «غير مسوولانه و خطرناک» ناميد.

آقای لاپيد به وبسايت وای.نت گفت حزب ليکود به رهبری نتانياهو با موافقت با چنين تصميم هايی اراده خود را برای گفت و گوهای سياسی به زير سووال می برد.

تصميم وزيران عضو کميسيون تنظيم لوايح دولتی به انضمام دره بقاع اردن به خاک اسراييل در حالی است که روز پيش از آن کابينه اين کشور با آزادی ۲۹ زندانی امنيتی ديگر فلسطينی موافقت کرده بود.

اين سومين گروه از زندانيان فلسطينی هستند که در چارچوب گفت وگوهای سياسی اسراييلی و فلسطينی آزاد می شوند.

اسراييل موافقت کرده بود در طول ماههايی که گفت و گوهای صلح در جريان است در چهار مرحله با آزادی زندانيان امنيتی فلسطينی موافقت کند.

بلندپايگان تشکيلات فلسطينی و رسانه های اسراييل از بازگشت جان کری وزير امور خارجه آمريکا در روزهای آينده به منطقه باهدف پيگيری روند صلح خبر داده اند.

جان کری در چارچوب دهمين سفر سياسی خود به منطقه باز می گردد. گفت و گوهای صلح از نيمه تابستان گذشته پس از سه سال وقفه از سرگرفته شد و آمريکا ابراز اميدواری کرده که تا بهار آينده بتواند پيمان نهايی صلح را به طرفين در اين نزاع ديرينه بقبولاند.

تعيين زمان بازگشت آقای کری به منطقه در حالی است که دو طرف اسراييلی و فلسطينی بخش های مهمی از پيشنهادهای قبلی آمريکا را برای يک طرح صلح نهايی رد کرده اند.

فلسطينی ها از ناتوانی آمريکا در ايجاد فشار بر دولت اسراييل ابراز دلسردی کرده و گفته اند که اگر در پايان نه تا ده ماه از مذاکرات صلح پيمان نهايی تنظيم نشود برای استقلال کشور فلسطين به سازمان ملل مراجعه خواهند کرد.

سازمان های فلسطينی مخالف روند صلح نيز گفت و گوهايی را که ميان تشکيلات خودگردانی با اسراييل در جريان است همچنان محکوم می کنند.

موسی ابو مرزوق معاون رييس دفتر سياسی حماس در روزهای گذشته در صفحه فيسبوک خود نوشته پيمانی که جان کری در حال تلاش برای تنظيم آن است به زيان آرمان ديرينه فلسطينی ها خواهد بود.

موسی ابو مرزوق پرسيده است که «آيا تشکيلات خودگردان فلسطينی از خواب سنگين خود بيدار می شود؟».
XS
SM
MD
LG