لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

رييس ستاد کل نيروهای مسلح آمریکا به اسرائيل رفت


ژنرال مارتين دمپسی رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايالات متحده آمريکا
ژنرال مارتين دمپسی رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايالات متحده آمريکا
در حالی که رزمايش بزرگ نظامی اسرائيل و آمريکا در پايان هفته دوم خود قرار دارد، ژنرال مارتين دمپسی رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايالات متحده آمريکا برای ديدار و گفت و گو با شماری از مقامات اسرائيل روز يکشنبه، هفتم آبان، وارد اين کشور شد.

به گزارش رسانه های اسرائيل، ژنرال دمپسی در نخستين ساعات حضور خود در اسرائيل با اهود باراک وزير دفاع اسرائيل در وزارتخانه تحت سرپرستی وی در تل آويو ديدار کرد.

اهود باراک در پايان اين ديدار به خبرنگاران گفت: «مناسبات اسرائيل و آمريکا عميق تر و قوی تر از هر زمان ديگر است به گونه ای که در سال های گذشته هرگز به اين سطح از استحکام روابط نرسيده بوديم».

ژنرال مارتين دمپسی در سفر خود با ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش اسرائيل و نيز با شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل به گفت و گو می نشيند.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا دوشنبه گذشته در سومين و آخرين مناظره تلويزيونی خود با ميت رامنی رقيب جمهوريخواه در انتخابات پيش روی رياست جمهوری آمريکا، در پاسخ به انتقادهای پياپی رامنی که مدعی است اوباما در چهار سال گذشته به همپيمانی آمريکا با اسرائيل لطمه جدی زده است و «اسرائيل را به زير اتوبوس انداخته است»، گفت که «هم اکنون بزرگ ترين رزمايش مشترک ميان اسرائيل و آمريکا در جريان است».

رزمايش اسرائيل و آمريکا با هدف تقويت سيستم های دفاعی در برابر خطرات موشکی که اين کشور را تهديد می کند، از دو هفته پيش در صحرای «نگب» در جنوب اسرائيل و با مشارکت حدود پنج هزار نيروی کارآزموده دو کشور در جريان است که شمار نيروهای آمريکايی شرکت کننده در آن، سه برابر نيروهای اسرائيلی است.

در همين حال، آمريکا از ابعاد مشارکت خود و نيز از هزينه خود در اين رزمايش، به نسبت برنامه اوليه، کاست؛ کاهشی که مورد تأييد پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا قرار گرفت.

رسانه های آمريکا تأکيد کرده بودند که آمريکا در بهار گذشته که موعد اول مانور بود و نيز در مقطع زمانی اخير که تنش سياسی ميان اسرائيل و ايران بر سر پرونده هسته ای ايران شدت گرفته بود، نمی خواست خود را بخشی از رويارويی الزامی ميان اسرائيل و ايران جلوه دهد.

در هر حال، فرمانده اسرائيلی در اين مانور نظامی در پايان بخش نخست رزمايش در روزهای اخير صريحتر از طرف آمريکايی تأکيد کرده بود که اين فعاليت ها بخشی از آمادگی اين کشور برای زمانی است که گزينه نظامی در برابر ايران عملی شود.

باراک اوباما در آخرين مناظره خود در پاسخ به پرسش باب فيشر مجری مناظره که از دو رقيب پرسيد که اگر اسرائيل مورد حمله ايران قرار گيرد، آيا اين حمله را رسما اعلان جنگ ايران به آمريکا تلقی خواهند کرد يا خير؟، گفت: «اگر اسرائيل مورد حمله ايران قرار گيرد، آمريکا در کنار اسرائيل می ايستد».

رزمايش مشترک اسرائيل و آمريکا در اوج تهديدهای نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل به عملی کردن گزينه نظامی در برابر ايران، برنامه ريزی شد اما اکنون که نخست وزير اسرائيل با جلو انداختن انتخابات پارلمانی اين کشور در اوج جدل های سياسی برای حفظ قدرت خود است، مسئله اتمی ايران نيز کمتر از ماههای اخير مطرح می شود.

ژنرال مارتين دمپسی در کنار لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا از مخالفان سرسخت حمله نظامی عليه ايران در زمانی که تلاش های ديپلماتيک هنوز جريان دارد، بوده است.

ژنرال دمپسی بارها تأکيد کرده است که حمله نظامی اسرائيل هرگز توانايی ضربه زدن به برنامه هسته ای ايران را برای درازمدت ندارد و به بی ثباتی عميق و طويل المدت در منطقه منجر خواهد شد.

رييس ستاد نيروهای مسلح آمريکا چندی پيش با گفتن اين جمله که «من يکی نمی خواهم که بخشی از يک حمله نظامی به ايران باشم»، به باور بسياری از ناظران، «آب پاکی را روی دست سران اسرائيل ريخت»؛ سخنی که اهود باراک وزير دفاع اسرائيل به آن واکنش نشان داده و گفته بود که اسرائيل تنها به خود متکی است و دوستان ديرينه و همپيمان، تنها دوست هستند.
XS
SM
MD
LG