لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

«کابينه اسرائيل درباره آتش‌بس در غزه تصميم می‌گيرد»


حملات اسرائیل به نوار غزه روز جمعه نیز ادامه داشت.
حملات اسرائیل به نوار غزه روز جمعه نیز ادامه داشت.

منابع اسرائيلی می‌گويند: کابينه اين کشور روز شنبه درباره عقب‌نشينی يکجانبه از غزه تصميم خواهد گرفت.

این در حالی است که منابع فلسطینی می‌گویند آمار تلفات عملیات نظامی ۲۱ روزه اسرائیل در غزه از مرز یک هزار و صد نفر گذشته است.

در همین حال، يک مقام اسرائيلی ابراز اميدواری کرده است که عمليات نظامی اين کشور در غزه احتمالاً در «مرحله پايانی» خود است.

مارک ريگو، سخنگوی اهود اولمرت، کفيل نخست وزيری اسرائيل، روز جمعه گفت: در مرحله پايانی مناقشه غزه هستيم.

به گزارش رویترز، اسرائيل در روز جمعه بيش از ۴۰ نقطه در غزه را بمباران کرد و برخی مقام‌های اين کشور خبر دادند که شرايط پيشنهادی حماس برای آتش‌بس را نخواهند پذيرفت.

در همين زمينه منابع غربی می گويند: محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، قرار است روز يکشنبه در ديدار با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، احتمالاً موافقتنامه‌ای در خصوص غزه امضا کند.

مشخص نيست که اين توافقنامه چه عناصری را در بر خواهد گرفت، اما مقام‌های غربی می‌گويند اين توافقنامه درباره امنيت مرزهای غزه با اسرائيل و مصر خواهد بود.

همچنین روز شنبه، اسرائیل و آمریکا موافقتنامه‌ای در زمینه جلوگیری از قاچاق اسلحه به غزه امضا کردند.

تسیپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در واشینگتن این توافقنامه را امضا کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که اين توافقنامه به برقراری آتش بس «پابرجا» بين اسرائيل و حماس کمک کند.

به گزارش رويترز، سياستمداران اسرائيلی می گويند اين کشور نمی خواهد مستقيما با حماس وارد معامله شود به همين دليل در حال بررسی آتش بس يک جانبه است تا از اين طريق در خواست های حماس برای دستيابی به توافق را ناديده بگيرد.

تسيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، در پاسخ به پرسشی درباره عقب نشينی يکجانبه از غزه گفت: کابينه امنیتی در اينباره تصميم خواهد گرفت.

از سوی ديگر يک مقام اسرائيلی که خواست نامش فاش شود به آسوشيتدپرس گفت: کابينه اسرائيل روز شنبه پيشنهاد مصر برای آتش بس را به رأی خواهد گذاشت.

رهبران عربستان و مصر در نشست منطقه‌ای قطر حضور نیافتند.
اجلاس سران عرب در قطر

در تحولی ديگر، به رغم مخالفت‌های مصر و عربستان اجلاس رهبران کشورهای منطقه و عرب برای بررسی بحران غزه در دوحه، پايتخت قطر برگزار شد. نشست دوحه حاکی از شکاف بين کشورهای عرب بر سر مناقشه غزه بود.

عربستان و مصر خواهان شرکت در کنفرانس روز دوشنبه وزيران خارجه کشورهای عرب در کويت بودند و کوشيدند تا کشورهای عرب را ترغيب کنند تا با هيئت‌های سطح پايين‌تر در کنفرانس دوحه شرکت کنند.

از سوی دیگر امير قطر از خالد مشعل، رهبر سياسی حماس، و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای حضور اين نشست دعوت کرده بود.

خالد مشعل در اين نشست گفت: با همه اين ويرانی‌ها که در غزه به وجود آمده است، ما شرايط اسرائيل برای آتش‌بس را نخواهيم پذيرفت.

قطر همزمان با اين اجلاس اعلام کرد که دفتر تجاری اسرائيل در اين کشور را خواهد بست. وزير امور خارجه قطر نيز گفت که اعضای اين دفتر يک هفته فرصت دارند تا اين کشور را ترک کنند. دفتر تجاری اسرائيل در قطر در سال ۱۹۹۶ تاسيس شده است.

در نشست دوحه، موريتانی نيز اعلام کرد روابط ديپلماتيک خود را با اسرئيل را به دليل اقدام عليه غزه قطع خواهد کرد.

از سوی دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیامی به اسماعیل هنیه از رویکرد سران برخی از کشورهای عربی در قبال مناقشه غزه انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG