لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

اسراييل در انتظار دستاوردهای ملاقات عباس و خالد مشعل


محمود عباس در سفر خود به سوریه در نظز دارد با رهبر حماس ملاقات و گفت وگو کند
محمود عباس در سفر خود به سوریه در نظز دارد با رهبر حماس ملاقات و گفت وگو کند

يک روز پس از انتقال يک صد ميليون دلار، از پول های مسدوده شده فلسطينی ها به دولت خودگردان مقامات اسراييل می گويند باکنجکاوی منتظر نتايج و دستآوردهای ملاقات احتمالی آقای عباس با خالد مشعل رهبر حماس در خارج از سرزمين های فلسطينی هستند.


آقای عباس که از ديروز در دمشق بسر می برد با آقای بشار اسد (رئيس جمهوری سوريه) ديدار کرد و تلاش برای انجام ملاقات بين وی و خالد مشعل همچنان ادامه دارد.


اما سران حماس می گويند که آقای عباس ظاهرا تسليم فشارهای امريکا وبرخی عوامل ديگر شده، وبعيد نيست که بدون ملاقات با مشعل سوريه راترک کند.


پيشتر اعلام شده بود که موضوع تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی و واگذاری برخی از پست های مهم آن به اعضای فتح يا حماس، يا چهره های مستقل فراجناحی، و اختيارات نخست وزير بعدی فلسطين، از مهمترين مسائلی است که در مذاکرات آقای عباس با مشعل بايد مورد توافق قرار گيرد.


پيشتر اعلام شده بود که موضوع تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی و واگذاری برخی از پست های مهم آن به اعضای فتح يا حماس، يا چهره های مستقل فراجناحی، و اختيارات نخست وزير بعدی فلسطين، از مهمترين مسائلی است که در مذاکرات آقای عباس با مشعل بايد مورد توافق قرار گيرد

حماس می خواهد همچنان يکی از اعضای آن مصدر وزارت کشور باشد تا ۸۵ هزار نفر نيروهای امنيتی زيرنظر اين تشکيلات را کنترل کند. اما جنبش فتح يک چهره مستقل را برای اين پست پيشنهاد می کند.


بگزارش مقامات فلسطينی، آقای عباس همچنين از حماس انتظار دارد که توافق های سياسی و امنيتی امضا شده ميان دولت های پيشين فلسطينی و اسراييل، تا پيش از روی کار آمدن دولت حماس برسميت شناخته شود.


اما حماس در يکسال اخير چنين درخواستی را پيوسته رد کرده است. حماس می گويد می توان بدون شناسائی اسراييل و پذيرش توافق ها با اين کشور، به آتش بسی نانوشته که بيست سال نيز ادامه داشته باشد تن دردهد.


اما آقای عباس و جنبش فتح، اين ديدگاه حماس را رد کرده و می گويند اين امر بدين مفهوم است که مرزهای کشور فلسطين، در چنين مدت طولانی، حالت موقت داشته باشد.


آزادی سرباز اسراییلی


مقامات اسراييل انتظار دارند که آقای عباس بتواند سازمان حماس را به آزاد کردن سرباز گيلعاد شاليت تشوق کند، که بيش از شش ماه است در اسارت چريک های حماس است و بنا بر ارزيابی ها همچنان در مخفيگاهی در غزه نگاهداری می شود.


آقای عباس بارها خواهان آزادی اين سرباز شده و با نکوهش شديد حماس گفته است بخاطر اين سرباز، فلسطينی ها متحمل بيش از ۵۰۰ کشته، صدها زخمی، و ويران شدن صدها خانه در غزه و نيز موجب طولانی تر شدن تحريم جهانی عليه دولت فلسطين شده اند.


پيشتر اعلام شده بود که وزير خارجه ايالات متحده در ديدار هفته گذشته خود با آقای عباس، از وی خواسته بود از ملاقات با خالد مشعل خودداری کند. اما آقای عباس اين ملاقات را برای پيشبرد اهداف فلسطينی ها و پايان دادن به تنش های خونين بين جناح های فلسطينی ضروری تشخيص داده است. در يکسال رقابت های فتح و حماس، دست کم ۶۲ کشته برجای مانده است.


در اسراييل، روزنامه هاارتس امروز نوشت: در ديدارهای روزهای اخير خانم کوندوليزا رايس وزير خارجه ايالات متحده با آقای اهود اولمرت و نيز با آقای محمود عباس، خواسته آقای عباس برای برقراری کانالی از مذاکرات محرمانه مورد موافقت قرار گرفت، که هدف نهائی آن، استقلال هرچه زودتر کشور فلسطين است.


به نوشته هاآرتس، تيم های اسراييلی و فلسطينی که در اين مذاکرات شرکت دارند، بايد درباره ماهيت کشور آتی فلسطين و مرزهای آن به توافق برسند.


اسماعيل هنيه (نخست وزير دولت حماس) ديروز بار ديگر گفت، اين سازمان تشکيل کشور فلسطين را در مرزهای پيش از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ می پذيرد.


XS
SM
MD
LG