لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

ليبرمن: اسرائيل تعهدی به توافقنامه آناپوليس ندارد


آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه جديد اسرائيل، می گوید:اسرائيل تنها به توافقنامه «نقشه راه» که در سال ۲۰۰۳ امضاء شد متعهد است.
آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه جديد اسرائيل، می گوید:اسرائيل تنها به توافقنامه «نقشه راه» که در سال ۲۰۰۳ امضاء شد متعهد است.
آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه جديد اسرائيل، در نخستين روز کاری خود در اين سمت گفت: اسرائيل هيچ تعهدی نسبت به توافقنامه صلح آناپوليس که توسط دولت سابق اين کشور امضاء شده است، ندارد.

آقای ليبرمن تاکيد کرد که دولت و پارلمان اسرائيل هرگز توافقنامه آناپوليس را تاييد نکرده اند و اين توافقنامه اعتبار ندارد.

توافق آناپوليس در سال ۲۰۰۷ در مريلند آمريکا و برای از سرگيری مذاکرات صلح بين فلسطينی ها و اسرائيل امضاء شد. اظهارات آويگدور ليبرمن در رد اين توافقنامه می تواند دولت تازه اسرائيل را در برابر جامعه بين المللی و به ويژه متحد خود دولت آمريکا قرار دهد.

وزیر امور خارجه اسرائیل همچنین گفت: تنها يک سند وجود دارد که ما را به انجام آن متعهد می کند اما اين سند، توافقنامه نشست آناپوليس نيست.

مقامات دولت خود گردان فلسطينی در واکنش به اظهارات وزير امور خارجه جديد اسرائيل گفته اند: آويگدور ليبرمن مانعی بر سر راه صلح است و جامعه جهانی بايد اسرائيل را برای رعايت تعهدات خود تحت فشار قرار دهد.

باين حال ليبرمن گفت: اسرائيل به توافقنامه «نقشه راه» که در سال ۲۰۰۳ امضاء شد متعهد است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و رهبر حزب دست راستی ليکود، از تشکيل دو دولت فلسطينی و اسرائيل در کنار يکديگر حمايت نمی کند و می گويد بايد اول وضعيت اقتصادی فلسطينی ها بهبود يابد.

در همين حال، يک سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به اظهارات ايگدور ليبرمن گفت: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا به راه حل تشکيل دو دولت فلسطينی و اسرائيل در کنار يکديگر متعهد است و انتظار مذاکرات صريح با دولت جديد اسرائيل را دارد.

مايک هامر گفت: « ما به مذاکره برای دستیابی به راه حل تشکيل دو دولت در کنار يکديگر متعهد هستيم».

در همين زمينه ايتان گيلبوا، يک تحليل گر مسائل سياسی اسرائيل، درباره اظهارات آقای ليبرمن به خبرگزاری رويترز، گفته است: خيلی ساده، قصد وی از بيان اين اظهارات اين است که نشان دهد دولت جديدی سر کار آمده و سياست های آن با دولت گذشته متفاوت است.

نبيل ابو رياضه، سخنگوی محمود عباس، رييس دولت خودگردان فلسطينی، نيز گفته است: واشينگتن «بايد قبل از اين که وضعيت خراب شود، مواضع روشنی در قبال اين خط مشی اتخاذ کند.»

يک مقام وزارت امور خارجه اسرائيل نيز به رويترز گفته است: آقای ليبرمن گفت توافقنامه آناپوليس بی اعتبار و ما تنها به توافقنامه «نقشه راه» متعهد هستيم. اين سياست جديد است.

بنيامين نتانياهو، ۵۹ ساله، دومين بار است که به عنوان رهبر حزب ليکود به مقام نخست وزيری اسرائيل می رسد. او در سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ جوان ترين نخست وزير اسرائيل بود.

دولت فعلی نتانياهو با ائتلافی شامل ۲۷ کرسی ليکود، ۱۵ کرسی حزب «اسرائيل خانه ماست»، ۱۳ کرسی حزب کارگر، ۱۱ کرسی حزب مذهبی «شاس» و سه کرسی از حزب «خانه يهودی» تشکيل شده است.
XS
SM
MD
LG