لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

هشدار اسرائيل درباره اقدام احتمالی سوریه


ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل،
ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل،
ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، به سوريه هشدار داده است که در انديشه حمله نظامی به اسرائيل برای رهانيدن خود از بحران بزرگ ۱۴ ماهه اخير سوريه نباشد و «در غير اينصورت، واکنش اسرائيل، فوری و سهمگين خواهد بود».

ژنرال گانتس در مصاحبه ای با «ان.آر.جی» وبسايت روزنامه اسرائيلی «معاريو» به مناسبت سالروز استقلال اسرائيل که پنجشنبه منتشر شده است، در بررسی وضع منطقه، گفته است که نه تنها «مسئله ايران» او را بسيار به خود مشغول می کند، بلکه توجه خاص و دايمی نيز به «همسايه شمالی» اسرائيل دارد و با نگاه «آماده باش» به وضعيت سوريه می نگرد.

رييس ستاد کل ارتش اسرائيل در اين مصاحبه گفته است که «سوريه در ميانه تلاش های جامعه جهانی برای برقراری آتش بس و تلاش های ديگر با هدف سازش ميان حکومت دمشق با اوپوزيسيون سوريه، با يک آزمون بسيار جدی روبروست؛ اما هر روز اين کشور شاهد دهها کشته ديگر است؛ ثبات سوريه متزلزل شده است و شايد اين ضربه وارد شده به محور افراطی چهار سويه: تهران- دمشق- بيروت- غزه، بشارت خوبی باشد».

ژنرال گانتس با اظهار «تأسف» برای شهروندان سوريه که «مورد سلاخی هر روزه قرار دارند»، گفته است که سران سوريه ممکن است که نجات خود را بر اثر سوء محاسبه در راه اندازی جنگ با اسرائيل ببينند- هرچند که اين تهديد «در آينده بسيار نزديک نيست و فعلاً ارتش سوريه مشغول کشتن مردم خود سوريه است».

درهمين حال، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل گفته است که کشورش خود را برای احتمال وقوع جنگ با سوريه آماده کرده است تا «متجاوز را به چنان جای دوری پرتاب کند که وضعش هزار بار بدتر از امروز باشد».

تارنمای روزنامه معاريو نوشته است که ژنرال گانتس هيچ ابايی ندارد که با زبانی تند وتيز در مورد سوريه سخن بگويد و تأکيد کند که خط قرمز برای اسرائيل، احتمال انتقال تسليحات استراتژيک سوريه برای حزب الله لبنان است و اگر سوريه در مسير کنونی اش به سوی رفتن به بی ثباتی بيشتر، بخواهد که تسليحات شيميايی و يا سلاحهای مهم ديگر خود را نيز به حزب الله بدهد، اسرائيل فوراً واکنش نشان خواهد داد.

ژنرال گانتس در همين حال گفته است که تا به مرحله فعلی که ۱۴ ماه از آغاز بزرگ ترين بحران حياتی حکومت سوريه سپری شده است، نشانه ای از اينکه سوريه خواسته باشد که تسليحات راهبردی خود را به حزب الله داده باشد، مشاهده نشده است «اما پس از ديدن نخستين نشانه از چنين احتمالی، اقدام عليه آن را می سنجيم».

ژنرال گانتس همچنين در اين مصاحبه گفته است که بر خلاف «پيروزی الهی» که حزب الله در نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ برای خود ادعا می کرد، در شش سال اخير سکوت و آرامش کامل در مرزهای لبنان و اسرائيل برقرار بوده و «حزب الله جرات تکرار تعرض ها را نداشته و توان بازدارندگی اسرائيل به خوبی حفظ شده است».

به گفته ژنرال گانتس، حسن نصرالله «به خوبی گامهای خود را در قبال اسرائيل می سنجد و حزب الله در شش سال اخير آزادی عمل گذشته را در بخش جنوبی لبنان نداشته است – هرچند که حزب الله در اين سالها بشدت تقويت شده است و هزاران راکت و موشک ديگر دريافت کرده است».

رييس ستاد کل ارتش اسرائيل گفته است که اگر وضع مرزهای لبنان و اسرائيل مختل شود، اسرائيل هم حزب الله و هم زيربناهای راهبردی لبنان را هدف قرار خواهد داد زيرا «مسئول هر تعرضی از لبنان به اسرائيل، دولت لبنان خواهد بود».

ژنرال گانتس گفته است که هر نبرد ديگری که اسرائيل در منطقه در آن درگير شود، بايد بسيار سريع و برق آسا باشد: «از بالا، پايين، نزديک، دور و در چند لايه پاسخی کاملاً تيز و دردناک خواهيم داد و مردم قوی اسرائيل نيز وضع را درک خواهند کرد و بی ترديد در کنار ارتش کشور خود هستند».

مرزهای سوريه با اسرائيل از پس از نبرد يوم کيپور سال ۱۹۷۳، آرام ترين مرزهای اسرائيل بوده است و عليرغم آنکه اسرائيل از نبرد «شش روزه» سال ۱۹۶۷ بخشی از بلنديهای سوری جولان را به تسلط خود در آورد، اما هم حافظ اسد و هم پسر او؛ بشار اسد، هرگز امکان وخيم شدن وضعيت اين مرزها را ندادند.

تنها چند هفته پس از آغاز اعتراض های وسيع مردمی در سوريه عليه حکومت بشار اسد، تظاهراتی از سوی فلسطينی های مقيم سوريه در مرز با اسرائيل براه افتاد که طی آن شماری کشته و زخمی شدند و پس از آن، اين نوع از اقدامات نيز متوقف گرديد؛ اسرائيل اين تظاهرات را به «فرمان سوريه» می دانست و خود فلسطينی ها نيز از «فدا کردن جان جوانان فلسطينی برای رهانيدن حکومت اسد» انتقادهای سختی مطرح کردند.

با شدت گرفتن بحران سوريه، سران خارج نشين حماس که بيش از يک دهه در پناه حکومت دمشق در سوريه زندگی می کردند، راهی کشورهای ديگر عربی شده اند و اکنون تمامی سران حماس، سوريه را ترک کرده اند و دفاتر حماس در سوريه نيز عملاً بی تحرک شده است.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در يک سال اخير بارها گفته است که سقوط بشار اسد تنها «مسئله زمان» است و حتمی خواهد بود و اين امر را بدليل لطمه ای که به جمهوری اسلامی ايران خواهد زد، در راستای منافع اسرائيل دانسته است.
XS
SM
MD
LG