لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

لیبرمن: صلح بین اسرائيل و فلسطينی ها محال است


کمتر از سه هفته پس از انتخابات پارلمانی اسرائيل و در حالی که بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود متعهد شده است که با تشکيل دولت جديد خود برای ازسرگيری گفت و گوهای سياسی بين اسرائيل و فلسطينی ها تلاش کند و در شرايطی که کاخ سفيد تاييد کرده است که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در هفته های آينده راهی اسرائيل خواهد شد، آويگدور ليبرمن رهبر حزب راست افراطی «اسرائيل بيتينو» گفته است که دستیابی اسرائيل و فلسطينی ها به یک پيمان صلح «محال» است.

آويگدور ليبرمن که تا دو ماه پيش از برگزاری انتخابات اسرائيل در سوم بهمن، بيست و دوم ژانويه، وزيرخارجه در دولت نتانياهو بود، شنبه شب در مصاحبه ای با يک برنامه مهم سياسی شبکه دوم تلويزيون اسرائيل «ملاقات با مطبوعات» گفت که نظر به محال بودن دستيابی اسرائيل و فلسطينی ها به پيمان نهايی صلح، طرفين بايد در جستجوی جايگزينی باشد که يک راهکار درازمدت محسوب شود.

ليبرمن در اين مصاحبه تلاش کرد که سطح انتظارها را از سفر قريب الوقوع باراک اوباما به منطقه پايين آورد و گفت: «در اين تلاطم های عظيم دو سال اخير که کشورها را مانند ابزاری درهم شکسته است، کسی که فکر می کند در کانون اين اقيانوس بزرگ و اين سونامی سياسی- اجتماعی که جهان را ويران می کند، می توان به راه حل مجعزه آسايی رسيد که شامل صلح با فلسطينی ها نيز باشد، اصلاً قدرت درک مسئله را ندارد و بگذاريد روشن بگويم که کسی که می خواهد با فلسطينی ها به پيمان صلح می رسد، سرش به سنگ می خورد».

آقای ليبرمن در اين مصاحبه اين را نيز گفت که «نزاع را نمی توان برای هميشه فيصله داد؛ بلکه بايد آن را مديريت کرد. می توان به راه کار ميانه ای رسيد که برای درازمدت اعتبار داشته باشد ولی توپ در زمين ابو مازن (محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی) است».

در همين حال، ليبرمن تاکيد کرد که تنها نظر خود را می گويد و به نام دولتی که نتانياهو در حال تشکيل آن است، اظهار نظر نمی کند. وی با وجود اين گفت «آماده است در هرجايی، در هر زمانی و در هرشرايطی وارد دور جديد مذاکرات سياسی با فلسطينی ها شود».

آخرين دور از مذاکرات سياسی واقعی اسرائيل و فلسطينی ها در پاييز ۲۰۰۸ در زمان دولت اهود اولمرت انجام شده بود.

فلسطينی ها ميز مذاکرات را در اعتراض به ساخت و سازهای دولتی اسرائيل در اراضی اشغالی کرانه باختری و بيت المقدس شرقی ترک کردند و هنوز نيز بازگشت خود به روند سياسی را به ترک خانه سازی های اسرائيلی مشروط کرده اند.

ليبرمن که خود در يک يهودی نشين درکرانه باختری زندگی می کند، در ماههای گذشته نيز بدليل مراجعه فلسطينی ها به سازمان ملل که جايگاه آنها را به «دولت ناظر غير عضو» ارتقاء داد و يک موفقيت بزرگ سياسی برای فلسطينی ها محسوب شد، پيوسته عليه محمود عباس سخن گفته است؛ امری که موجب خشم شديد تشکيلات خودگردان فلسطينی است.

با وجود اين، آمدن باراک اوباما که برای سی ام اسفند، بيستم مارس، تعيين شده است، اميدها را برای احيای روند صلح زنده کرده است. اوباما در کنار اسرائيل، از کرانه باختری و اردن نيز ديدار خواهد کرد.

دانی آيالون معاون وزيرخارجه اسرائيل شنبه به رسانه های کشورش گفت براين باور است که اوباما در اين سفر تلاش خواهد کرد که نتانياهو و محمود عباس را با يکديگر ملاقات دهد.

آويگدور ليبرمن، نزديک ترين يار سياسی بنيامين نتانياهو، در مصاحبه شنبه با تلويزيون کشورش اين را نيزگفت که «آنچه که بهار عربی نام داشت، تبديل به دريای خون شده است؛ همين يک هفته اخير صدها نفر ديگر در سوريه کشته شده اند، تنها در چند روز ۱۱۷ تن در عراق به خاک و خون کشيده شده اند».

آقای ليبرمن زاده شوروی پيشين که از سه دهه پيش در صحنه سياست اسرائيل فعاليت می کند، باز در سودای رسيدن به پست وزارت خارجه در دولت جديد اسرائيل است.

حزب ليبرمن همراه با ليکود اندکی پيش از انتخابات يک ائتلاف موقت ايجاد کرد با اين اميد که هر دو حزب تقويت شوند اما نتيجه رای گيری نشان داد که دو حزب نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۹ کرسی های زيادی نيز از دست داده و بشدت ضعيف شده اند اما هنوز با داشتن ۳۱ کرسی، بزرگ ترين فراکسيون در ميان ۱۲۰ کرسی مجلس اسرائيل هستند.

ليبرمن اميدوار است که بتواند با زدودن ابهامات از پرونده قضايی خود بزودی در دولتی که نتانياهو در حال تشکيل آن است، به پست وزارت خارجه بازگردد اما بنظر می رسد که يائير لاپيد رهبر حزب تازه برپاشده «يش آتيد» («آينده ای هست») با داشتن ۱۹ کرسی و جايگاه دوم در اين دوره مجلس، پست وزارت خارجه را برای خود در صورت ورود حزبش به ائتلاف دولت بطلبد.

اما ليبرمن در مصاحبه شنبه شب با تلويزيون اسرائيل گفت که در جريان کارزار انتخاباتی نيز نتانياهو پست وزارت خارجه را به او قول داده بود و هنوز نيز بر سر اين وعده پابرجاست و افزود که نتانياهو گفته است که خودش سرپرستی وزارت خارجه را تا پايان محاکمه قضايی وی، در دست خواهد داشت.

با وجود اتهامات فساد و پولشويی، تنها پرونده ای که مشمول مرور زمان نشده و بخاطر آن ليبرمن بايد بزودی محاکمه شود، مربوط به سوء استفاده از ارتباطهايی است که با مقامات بلندپايه در پليس و وزارت خارجه داشته است و لذا به«خيانت در امانت» متهم است که چون جنبه مالی ندارد، اتهامی چندان وخيم نيست و «لکه ننگ» که مانع از احراز پست های وزارت توسط او شود، محسوب نمی گردد.
XS
SM
MD
LG