لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

تشکيل سرفرماندهی واحد برای نيروهای ويژه اسرائيل


نيروهای مسلح اسرائيل روز پنجشنبه اعلام کردند که سرفرماندهی واحدی را برای نيروهای ويژه عملياتی اين کشور تشکيل می دهند.

برخی از کارشناسان می گويند اين اقدام ارتش اسرائيل برای انجام عمليات های برونمرزی و عليه کشورهايی نظير ايران می تواند موثر باشد.

خبرگزاری رويترز به نقل از بيانيه نيروهای مسلح اسرائيل که شکل گيری سرفرماندهی جديد با نام « يگانهای عمقی» را اعلام کرده ، می نويسد: « وظيفه اصلی و اوليه اين فرماندهی جديد نيروهای ويژه، گسترش حوزه اقدام و عمليات نيروهای مسلح اسرائيل در عمق استراتژيک خواهد بود.»

افسران ارشد ارتش اسرائيل در مصاحبه با رسانه های آمريکايی گفته اند که اين يگان های ويژه قادر خواهند بود در فاصله های بسيار زيادی از خاک اسرائيل و در محدوده سوم، اصطلاحی که معمولا برای خليج فارس و شاخ آفريقا به کار برده می شود، وارد عمليات شوند.

رسانه های اسرائيلی پيش بينی می کنند که « يگانهای عمقی» ممکن است در خاک ايران دست به عمليات بزنند. مقامات دولت اسرائيل و گروهی از سياستمداران اين کشور از احزاب گوناگون، همواره هشدار داده اند که همه گزينه ها از جمله اقدام نظامی عليه برنامه های هسته ای ايران را مدنظر دارند.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی که در ماه نوامبر منتشر شد ادعا کرد که احتمالا ايران جنبه های تحقيقاتی برای ساخت برخی مصالح بمب های هسته ای را ادامه داده است.

انتشار اين گزارش بحران هسته ای ايران را تشديد کرده و کشورهای غربی و اسرائيل از انتشار آن به عنوان سندی در ضرورت برخورد شديدتر با ايران استفاده کرده اند.

گزارشهای منتشر شده در مورد سازماندهی جديد واحدهای عملياتی ويژه اسرائيل حاکی از آن است که هر بخش از اين واحدها متناسب با اينکه تحت فرماندهی نيروی دريايی، هوايی و يا زمينی آن کشور باشند توانايی و قابليت های رزمی ويژه خود را حفظ خواهند کرد و ساختار فرماندهی جديد، شرايط را برای هماهنگی در طراحی و اجرای عمليات بهبود خواهد بخشيد.

پر آوازه ترين واحد نيروهای مخصوص اسرائيل به نام «سايرت ماتکال» که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز از اعضای سابق آن بوده است، در سال ۱۹۷۶ توانست سرنشينان اسرائيلی يک هواپيمای«اير فرانس » را که ربوده و به اوگاندا منتقل شده بود، نجات دهند.
XS
SM
MD
LG