لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

دیدار اوباما و نتانیاهو؛ «آخرين گزينه آمريکا در برابر ايران چه هنگام فرا می رسد؟»


به گزارش رسانه های اسرائيل، ديدار روز دوشنبه ميان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور در کاخ سفيد با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، برای مطرح کردن اين درخواست اسرائيل است که آمريکا با تعيين جدول زمانی در ارتباط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران، به اسرائيل تضمين بدهد که اگر تا موعدی مشخص، سران تهران مسير برنامه اتمی ايران را تغيير ندهند، آمريکا خود به آخرين گزينه (گزينه نظامی) متوسل شود.

ديدار نتانياهو- اوباما يک روز پس از سخنرانی رييس جمهوری آمريکا در بزرگ ترين همآيش تاريخ «ايپک»، تشکل آمريکايی های دوستدار اسرائيل، انجام می شود.

به گزارش «وای.نت»، تارنمای تحليلی- خبری روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت، اسرائيل با خرسندی از سخنرانی يکشنبه باراک اوباما در «ايپک»، اکنون خواهان تعيين جدول دقيق زمانی در قبال ايران است.

منابع سياسی نزديک به دفتر نخست وزيری اسرائيل گفته اند که آقای نتانياهو می خواهد بداند که تا چه زمان بايد برای اثر بخشيدن تحريم ها و فشارها بر ايران بايد صبر پيشه کرد؟ و اگر تحريم ها کارساز نشد و سران ايران به برنامه هسته ای خود ادامه دادند، کاربرد آخرين گزينه آمريکا در برابر ايران چه هنگام فرا می رسد؟

آقای اوباما در سخنرانی يکشنبه خود در «ايپک» در برابر چهارده هزار نفر از حاميان اسرائيل در ميان سياستمداران و فعالان صحنه سياسی و اجتماعی آمريکا، تأکيد کرد که او «به مهار تهديدهای ناشی از ايران بسنده نمی کند، بلکه يک ايران هسته ای تحمل نخواهد شد.»

رییس جمهوری آمریکا افزود: «هنگامی که می گويم همه گزينه ها روی ميز است، منظورم تمامی گزينه هاست».

باراک اوباما با تأکيد بر اينکه بيش از هر رييس جمهوری ديگر آمريکا در کنار اسرائيل بوده و «همه تعهدات کامل خود نسبت به امنيت و موجوديت اسرائيل را عملی کرده است»، گفت که همکاری های نظامی و اطلاعاتی اسرائيل و آمريکا نيز به سطحی بی سابقه ارتقاء يافته است و آمريکا در دادن هر نوع جنگ افزار و اطلاعات مورد نياز اسرائيل برای دفاع از خود در برابر تهديدها، «ترديد نخواهد کرد».

آقای اوباما در همين حال گفته بود که اسرائيل حق دارد که تصميمات مربوط به موجوديت خويش را مستقلاً اتخاذ کند.

بنیامین نتانياهو که به هنگام سخنرانی باراک اوباما در «ايپک» در ادامه سفر رسمی چهار روزه اش به کانادا بود، در واکنش به اظهارات رييس جمهوری آمريکا، شامگاه يکشنبه در کنار استفان هارپر، نخست وزير کانادا، گفت که بيان اين حقيقت که اسرائيل از حق کامل برای اجرای تصميم های مستقل برای امنيت و موجوديت خويش برخوردار است، اهميت بسياری دارد و او «قدردان اين تفاهم» از سوی رييس جمهوری اين بهترين دوست و همپيمان اسرائيل است.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل نيز که خود پس از سخنرانی اش در «ايپک» و نيز پس از شنيدن سخنرانی باراک اوباما در اين نهاد، با او ديدار کرد، نطق رييس جمهوری آمريکا را «يهودی ترين اظهارات يک رهبر آمريکا» برای اسرائيل ناميد و از آن قدردانی کرد.

آقای پرز خود در سخنرانی اش گفته بود که «جمهوری اسلامی ايران فاسد ترين و بی رحم ترين حکومت جهان» است و رسيدن چنين حکومتی به بمب اتمی، موجب خواهد شد که ايران بر منطقه و منابع آن مسلط شده و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در دست خود قبضه کند.

اين در حالی است که آيت الله خامنه ای به تازگی گفته است، «با تهديد به اينکه همه گزينه ها روی ميز است، می خواهند ما را از پيشرفت بازدارند اما اين ملت ذره ای از برنامه هسته ای خود عدول نخواهد کرد.»

محمود احمدی نژاد نيز اخيراً گفت «همه گزينه های تان را آنقدر روی ميز باقی بگذارد تا فاسد شود و بگندد.»

XS
SM
MD
LG