لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

بررسی روابط شرکت عوفر با ايران در کميته مالی پارلمان اسرائيل


نفتکش رافلز پارک که با انجام معامله ای «در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت»، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.
نفتکش رافلز پارک که با انجام معامله ای «در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت»، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.
در ادامه جنجال بر سر همکاری شرکت اسرائیلی «برادران عوفر» با جمهوری اسلامی، کميته مالی پارلمان اسرائيل برای بررسی روابط این شرکت با ایران تشکيل جلسه داد. در اين جلسه هيچ نماينده ای از گروه تجاری عوفر شرکت نکرده بود.

اما مسئولان اين گروه تجاری که صاحب بزرگترين خطوط کشتيرانی خصوصی دراسرائيل است، روز سه‌شنبه در نامه ای به کميته مالی پارلمان اسرائيل ادعا کردند که مقام‌های آمريکايی به اشتباه فروش يک کشتی نفتکش يه جمهوری اسلامی را به اين شرکت ربط داده اند.

در اين نامه همچنين گفته شده که نمايندگان گروه تجاری عوفر برای جبران اين اشتباه تاسف بار وزرات خارجه آمريکا و حذف نام اين شرکت از ليست تحريمها مشغول مذاکره با مقامات آمريکايی هستند.

هفته گذشته وزارت خارجه آمريکا گروه تجاری برادران عوفر را بخاطر فروش غير مستقيم يک کشتی نفتکش به جمهوری اسلامی در ليست تحريمهای آمريکا عليه ايران قرار داد.

به دنبال انتشار اين خبر، مقامات ارشد دولت اسرائيل هرگونه اطلاع از اين موضوع را تکذيب کردند . بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، گفته است سياست اسرائيل در قبال ايران بسيار روشن است و تاکيد کرده که هرگونه رابطه باا يران ممنوع است.

اما ماجرايی که هفته پيش با تحريم گروه تجاری برادران عوفر شروع شد روزبروز ابعاد جديدتری به خود می گيرد.

سايت خبری «وای نت نيوز» به نقل از روزنامه اسرائيلی کالکاليست نوشته است که شرکت کشتيرانی زودياک هم که متعلق به برادران عوفر است تا چند ماه پيش به بنادر ايران رفت و آمد می کرد . به نوشته اين روزنامه دست‌کم هشت کشتی شرکت زودياک بين سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در بنادر ايران پهلو گرفته اند.

روز گذشته نيز گزارشهايی درباره نقل و انتقال بنزين و فرآورده های نفتی به بنادر خارک و بندر عباس با استفاده از شرکت کشتيرانی تانکر پاسفيک منتشر شد.

شرکت تانکر پاسيفيک نيز که مرکزش در سنگاپور است به گروه تجاری برادران عوفر تعلق دارد.

در حالي که گزارش‌های منتشر شده در باره روابط تجاری برخی از شرکتهای اسرائيلی با جمهوری اسلامی به مسئله ای جنجالی تبديل شده است روز سه شنبه نيز سايت خبری وای نت نيوز اطلاعات بيشتر ی را در باره داد و ستد شرکتهای اسرائيلی با ايران منتشر کرد.

به نوشته اين سايت خبری معاملات تجاری بين شرکتهای اسرائيلی و جمهوری اسلامی از طريق شرکتهايی در ترکيه ، اردن و دوبی انجام می شود.

یئوشو میری، رئيس اتحاديه دوستی اسرائيل و اعراب، گفته است علی رغم آنچه که در ظاهر ديده مي‌شود، حجم تجارت مخفيانه بين دو کشور ميليونها دلار است.

او مي گويد حتی زماني که هر دو طرف بيانيه های تندی عليه يکديگر منتشر مي‌کنند، روابط تجاری بهتر مي شود.

آقای میری به جزئيات روابط بين شرکتهای اسرائيلی و جمهوری اسلامی اشاره هم می کند و می گويد سال گذشته درباره ارائه خدمات مشاورتی برای احداث کارخانه های توليد مواد غذايی در ايران مذاکراتی انجام شده است.

وی مشخص نکرده که اين روابط تجاری و گفتگوها بطور مستقيم بوده يا از طريق شرکتهای ثالث انجام گرفته است.

وای نت نيوز همچنين بنقل اران سيو ، يک تاجر اسرائيلی وارد کننده سنگ مرمر به آن کشور نوشته است مقدار زيادی سنگ مرمر از ايران خريداری
می شود.

او که مخالف روابط تجاری با جمهوری اسلامی است مي گويد ايرانيها شخصا به او پيشنهاد کرده بودند صدها تن سنگ مرمر را از طريق ترکيه برای او بفرستند.

تا کنون تنها محمد نهاونديان ، رئيس اتاق بازرگانی ايران در مورد گزارشهای منشتر شده درباره روابط تجاری مخفيانه بين شرکتهای اسرائيلی و جمهوری اسلامی اظهار نظر کرده و آنها را کذب خوانده است.
XS
SM
MD
LG