لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

دالما به پرسش ها درباره معامله با طالبان پاسخ داد


ماسيمو دالما وزير خارجه دولت ائتلافی ميانه و چپ ايتاليا درمجلس این کشورحضور یافت
ماسيمو دالما وزير خارجه دولت ائتلافی ميانه و چپ ايتاليا درمجلس این کشورحضور یافت

وزيرامور خارجه ايتاليا روز پنج شنبه دوازدهم آوریل با حضوردر مجلس اين کشور به پرسش های نمایندگان درباره معامله با طالبان جهت آزادی خبرنگار لارپوبليکا که به گروگان گرفته شده بود، پاسخ داد.


ماسيمو دالما وزير خارجه دولت ائتلافی ميانه و چپ ايتاليا در راس ساعت يازده و نيم پنج شنبه در مجلس حاضر شد تا ضمن ارائه گزارشی در رابطه با فعاليت های انجام گرفته برای آزادی دانيله ماستروجاکومو خبرنگار روزنامه لارپوبليکا که ۶ مارس ماه گذشته در ولايت هلمند افغانستان به گروگان گرفته شد و ۲۰ مارس در ازای آزادی ۵ فرمانده طالبان از سوی دولت کابل توانست به ايتاليا باز گردد، گزارش دهد.


نمايندگان احزاب اپوزيسيون در پيامد گردن زده شدن اجمل نقشبندی، خبرنگاری که به عنوان مترجم با لارپوبليکا همکاری داشت، و سيد آغا، راننده ماستروجاکومو، دولت را متهم به بی توجهی به سرنوشت گروگان های افغانی و معامله بی نتيجه با طالبان کرده بودند.


نمايندگان احزاب اپوزيسيون در پيامد گردن زده شدن اجمل نقشبندی، خبرنگاری که به عنوان مترجم با لارپوبليکا همکاری داشت، و سيد آغا، راننده ماستروجاکومو، دولت را متهم به بی توجهی به سرنوشت گروگان های افغانی و معامله بی نتيجه با طالبان کرده بودند

ماسيمو دالما درباره اين اتهامات گفت :«از ابتدا هدف ما نجات جان گروگان ها بود و به همين علت با هرگونه اقدام نظامی برای آزادی آنها، با وجود آنکه اين امکان وجود داشت مخالفت کرديم».


ماسيمو دالما افزود«ما پس از دريافت تقاضای ملا دادالله مبنی بر تعويض دو گروگان، نقشبندی و ماستروجاکومو با ۵ فرمانده زندانی طالبان، اين مساله را با دولت کابل در ميان گزارديم و شخص حامد کرزای با توجه به اينکه هيچ کدام از اين ۵ زندانی در صورت آزادی تهديد جديدی برای افغانستان به وجود نمی آورند، با خروج آنها از زندان موافقت کرد».


وزير خارجه ايتاليا ضمن ستودن نقش سازمان غير دولتی «اضطراری» در اين ماجرا گفت :«ما از دولت افغانستان درخواست کرديم هر چه زودتر مدير افغانی بيمارستان « اضطراری » در لشگرگاه را در صورتيکه اتهامی به او وارد است در دادگاهی عادلانه و با ضمانت های لازم محاکمه کند و در صورت اثبات بی گناهی اش او را آزاد سازد».


در اين رابطه مارينا سرنی مسئول روابط خارجی دموکرات های چپ که ماسيمو دالما از رهبران آن است، در حاشيه نشست مجلس به خبرنگاران گفت:«به هيچ وجه بی گناهی رحمت الله حنيف، مدير افغانی «اضطراری» که از سوی دولت کابل به حمايت از طالبان متهم شده است، برای ما مسلم نيست و اين قضات افغانی هستند که بايد در رابطه با اين اتهامات تحقيق کنند».


ماسيمو دالما در خاتمه بر لزوم توافق کشورهای عضو اتحاديه اروپا و پيمان آتلانتيک بر سر اصول مشترکی در آينده در رابطه با گروگان گيری شهروندانشان تاکيد کرد.


در همين رابطه فرانکو فراتينی معاون ايتاليايی کميسيون اروپا گفت:«ايتاليا و متحدينش چه در اروپا و چه در پيمان آتلانتيک بايد هرگونه معامله ای با خرابکاران را محکوم سازند و متعهد شوند که در آينده به هيچ وجه با سازمان های مسلح و تروريست ها مذاکره نخواهند کرد».


XS
SM
MD
LG