لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

جليلی ارائه پيشنهاد هسته ای از سوی ايران به آمريکا را تکذيب کرد


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز شنبه پانزدهم مهرماه گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز را درباره پيشنهاد جديد هسته ای ايران به آمريکا تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعيد جليلی که در نشست مجمع تشخيص مصلحت نظام صحبت می کرد، گفت: «هيچ‌گونه پيشنهاد جديدی خارج از چارچوب مذاکرات ۱+۵ در اجلاس اخير سازمان ملل متحد مطرح نشده است و ادعای برخی رسانه‌های آمريکايی در اين خصوص بی‌اساس است.»

روزنامه نيويورک تايمز، روز جمعه به نقل از يک مقام ارشد آمريکايی گزارش داد، ايران در آخرين اقدام برای حل بحران هسته‌ای خود، خواستار حذف تمامی تحريم‌ها شده است تا در ازای آن ايران نيز تدريجا غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند، ولی آمريکا اين درخواست را «غير قابل اجرا» خوانده و آن را رد کرده است.

اين روزنامه نوشته بود، ايران طرحی «۹ مرحله‌ای» را پيشنهاد کرده است که بر اساس آن پيشنهاد شده است که غرب گام به گام از تحريم‌های خود بکاهد تا در اين مدت جمهوری اسلامی نيز بخشی از غنی‌سازی «اورانيوم ۲۰ درصدی» را کنار بگذارد.

اين مقام آمريکايی گفته بود، واشينگتن اين طرح را «غير قابل اجرا» دانسته و آن را رد کرده است. اين مقام اضافه کرده است، ساختار اين طرح به گونه ای است که در نهايت سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی داخل ايران می‌ماند که به ايران اين امکان را می‌دهد که هر زمانی که خواست، برنامه هسته‌ای خود را بدون فوت وقت از سر بگيرد.

اين مقام ارشد که نامش ذکر نشده افزوده است که امکان از سرگيری برنامه هسته‌ای از سوی ايران بدون اتلاف وقت در حالی است که اگر پس از لغو تمامی تحريم‌های آمريکا بار ديگر نياز باشد که تحريم‌ها اعمال شوند،‌ اجرايی کردن دوباره آن‌ها «سال‌ها» زمان می‌برد.

ايران در انتظار پاسخ ۱+۵

در همين حال، علی باقری، معاون سياست خارجی و امنيت بين الملل دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز شنبه گفته است:پاسخ سازنده گروه ۱+۵ به پيشنهادهای ايران، زمينه ساز مذاکرات جديد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اضافه کرده است: ايران در انتظار پاسخ سازنده گروه ۱+۵ به پيشنهادهای تفصيلی است که طی مذاکرات مسکو از سوی ايران ارايه شده است.

وی با يادآوری برخی مطالب منتشر شده از سوی منابع غربی تصريح کرد: ايران چارچوب مدنظر خود را در مسکو ارايه و پس از مذاکرات مسکو هم با تفصيل و جزييات بيشتری پيشنهادهای خود را برای گروه ۱+۵ شرح داده است.

معاون دبير شورای عالی امنيت ملی افزود: چارچوب پيشنهادهای ايران نسبت به آنچه در مسکو ارايه شد، تغييری نکرده است.

ایران در جریان مذاکرات خود با گروه یک بعلاوه پنج در مسکو در خردادماه سال جاری پیشنهادی مبتنی بر پنج محور ارائه کرده بود.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون گروه ۱+۵، متشکل از روسيه، چين،آمريکا، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، با ايران بر سر برنامه اتمی‌اش در تماسند اما دو طرف تاکنون به نتيجه‌ای دراين باره دست نيافته‌اند.
XS
SM
MD
LG