لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

سعید جزی، جوان محکوم به اعدام بخشیده شد


به طور غيررسمی اعلام شده است که از ۷۰ تا ١١۰ نفر در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
به طور غيررسمی اعلام شده است که از ۷۰ تا ١١۰ نفر در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

سعيد جزی، جوانی که به جرم ارتکاب قتل در زمانی که زير ۱۸ سال سن داشت به اعدام محکوم شده بود، با رضايت اوليای دم مقتول از مرگ رهايی يافت.


سعيد جزی در سال ۸۲ در دعوا با کارگر يک اغذيه فروشی او را به قتل رساند. وی در شعبه ۱۱۸۳ دادگاه عمومی محاکمه و به قصاص محکوم و مراحل قانونی پرونده او نيز طی شده بود.


سعيد جزی، يکی از چهار نفری است که اتحاديه اروپا و نهادی بين المللی طرفدار حقوق بشر خواهان لغو حکم اعدام آنها بودند.


بهنود شجاعی، محمد فدايی و صالح تاسه، که در زمان وقوع جرم کمتر از هجده سال سن داشته اند، منتظر اجرای حکم اعدام هستند.


محمد مصطفایی، وکیل مدافع سعید جزی در گفت وگو با رادیو فردا در این زمینه توضیحاتی را ارئه کرده است.


رادیو فردا: آقای مصطفايی چطور توانستيد رضايت اولياء دم (خانواده مقتول) را جلب کنيد؟


محمد مصطفایی: هدفی که ما در مورد بچه های زير ١۸ سال داريم اين است که به هر صورتی که شده اين افراد اعدام نشوند. بنابراين از طرق مختلف اقدام می کنيم از جمله اينکه رضايت اولياء دم را جلب کنيم. اين کار را از چند ماه پيش شروع کرديم.


گروههای مختلف به منزل اولياء دم رفتند و قرار بود حکم اعدام ايشان ماه گذشته اجرا شود از قوه قضاييه خواستيم که فرصت بيشتری بدهند که بتوانيم رضايت اولياء دم را جلب کنيم.


اجرای حکم يک ماه متوقف شد تا اينکه روز پنجشنبه مراسمی را به نام «خون بس» در يکی از روستاهای شهر ايلام برگزار کردند و در آنجا چند تن از معتمدين سخنرانی کردند و در نهايت اولياء دم که پدر و مادر مقتول بودند در آنجا حاضر شدند و به صورت شفاهی در آنجا رضايت خود را اعلام کردند.


امروز صبح هم به دفترخانه اسناد رسمی رفتند و به صورت کتبی و رسمی هم رضايت خود را اعلام کردند. قرار است فردا صبح (۵ مردادماه) به دفتر اجرای احکام مراجعه کنم و اعلام رضايت را تقديم اين دفتر کنم و بتوانم مقدمات آزادی سعيد را فراهم کنم.


  • «در مورد کسانی که حکمشان تاييد شده و رييس قوه قضاييه هم اذن به اجرای حکم داده اند ۴ تن موکل من بودند که از بين آنها سعيد جزی نجات پيدا کرد ولی بقيه منتظر اجرای حکم هستند و اين احتمال وجود دارد که حکم در مورد آنها اجرا شود».
محمد مصطفایی

وضعيت روحی سعيد چطور است؟


مسلماً وقتی کسی از مرگ نجات پيدا می کند و از اسارت رها می شود. سعيد هم همينطور است و در تماسی که گرفت از همه کسانی که در راه آزادی او تلاش کرده اند تشکر کرد.


سعيد الان چند ساله است؟


٢١ ساله است. سعيد يک هنرمند هم هست. با شاخه های گندم تابلوهای زيبا می سازد و علاوه بر آن مجسمه ساز هم هست.


وضعيت ديگرانی که وضعيتی مثل سعيد داشتند يعنی بهنود شجاعی، محمد فدايی و صالح تاسه چگونه است؟


در مورد محمد فدايی لايحه ای به ديوان عالی کشور داده ايم که و آنها هم لايحه را به شعبه ٢۷ ديوان عالی کشور ارجاع دادند. اين شعبه هم در حال بررسی است که اعاده دادرسی را بپذيرد يا نپذيرد.


ايرادهای مختلفی هم به پرونده بهنود شجاعی گرفته ايم ولی تاکنون نتيجه ای حاصل نشده است. هر چند رييس قوه قضاييه بارهات حکم به توقف اجرای حکم داده اند تا بتوانيم از اولياء دم رضايت بگيريم. در اين مورد هم کار می کنيم.


شمار کسانی که وضعيتی مشابه دارند -يعنی هنگامی که زير ١۸ سال داشته اند مرتکب قتل شده اند و اکنون در انتظار اعدام هستند- مشخص هست؟


بصورت رسمی آماری از اين افراد نداريم. به طور غيررسمی اعلام کرده اند که از ۷۰ تا ١١۰ نفر در انتظار اجرای حکم هستند.


در مورد کسانی که حکمشان تاييد شده و رييس قوه قضاييه هم اذن به اجرای حکم داده اند ۴ تن موکل من بودند که از بين آنها سعيد جزی نجات پيدا کرد ولی بقيه منتظر اجرای حکم هستند و اين احتمال وجود دارد که حکم در مورد آنها اجرا شود


افراد ديگری هم هستند که پرونده شان به نظر آقای شاهرودی رسيده و ايشان هم از بازرسان ويژه خواسته اند که آنها را بررسی کنند.


پرونده های ديگری هم هستند که الان در ديوان عالی کشور هستند و نيز پرونده های ديگری هم هستند که تشريفات رسيدگی را طی می کنند و در مراحا بدوی هستند.


XS
SM
MD
LG