لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

درخواست برای محکومیت اقدامات ایران علیه رسانه‌ها


شورای اطلاع رسانی دولت آمريکا (بی بی جی) و بنگاه سخن پراکنی بريتانيا (بی بی سی) در بيانيه مشترکی با اعتراض به اقدامات جمهوری اسلامی عليه رسانه‌های مستقل و تهديد و ارعاب روزنامه‌نگاران، خواستار محکومیت اين رفتار ايران در نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل شدند.

در اين بيانيه آمده است: بی بی جی و بی بی سی «از فرصت کنونی برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد استفاده کرده تا به اقدامات حکومت جمهوری اسلامی برای ساکت کردن رسانه‌های مستقل در ايران اعتراض کنيم.»

شورای اطلاع رسانی دولت آمريکا که يک نهاد دولت فدرال محسوب می‌شود بر مجموعه‌ای از رسانه‌ها که برای خارج از آمریکا برنامه پخش می‌کنند، از جمله راديو اروپای آزاد/رادیو آزادی و صدای آمريکا، نظارت می‌کند.

در بخش ديگری از اين بيانيه همچنين به بازداشت‌های مستندسازان در ايران به اتهام ارتباط با بی بی سی اشاره شده و آمده است: «طی چند روز اخير ، چند مستندساز توسط ماموران (امنيتی ) ايران بر اساس اتهامات مبهم همکاری با بی بی سی فارسی بازداشت شدند. اين دستگيری‌ها با پخش مستندی درخصوص رهبر ايران از تلويزيون بی بی سی فارسی مصادف بود.»

محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران، روز يکشنبه تاييد کرد که شش مستندساز توسط نيروهای اطلاعاتی و امنيتی به اتهام همکارای با بی بی سی بازداشت شده اند.

اين در حالی است که صادق صبا، رئيس تلويزيون فارسی بی‌بی‌سی در گفت‌وگو با راديو فردا تأکيد کرده بود که اين شبکه همکاری در ايران ندارد که بخواهد بازداشت شود.

بی بی جی و بی بی سی در بيانيه خود تصريح کرده اند: «ما از اقدامات خودسرانه از جمله ارسال پارازيت، اختلال مداوم در اينترنت، تهديد و ارعاب روزنامه‌نگاران، مخالفان حکومت و فعالان اينترنتی و هک کردن‌ها ابراز تاسف می‌کنيم. اين تاکيتک‌ها عليه بی بی سی فارسی، راديو فردا (بخش فارسی) راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، و شبکه فارسی صدای امريکا به کار گرفته شده است.»

در اين بيانيه همچنين طرح اتهامات در خصوص پنهان کاری و توطئه عليه رسانه‌های مستقل که وظيفه آنها گسترش جريان آزاد اطلاعات و تبادل آزاد و بدون محدوديت ايده های است، رد شده است.

بی بی جی و بی بی سی در ادامه اين بيانيه اقدامات جمهوری اسلامی در مقابله با رسانه‌های مستقل را نقض آشکار استاندارهای بين‌المللی و هنجارهايی که دولت ايران يکی از امضا کنندگان آن است، دانسته اند.

در ادامه اين بيانيه درخواست شده است تا اقدامات دولت ايران در نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد محکوم شود.
XS
SM
MD
LG