لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

«دادگاه محمد صديق کبودوند غير علنی برگزار شد»


محمد صديق کبودوند، فعال حقوق بشر کرد و روزنامه نگار
محمد صديق کبودوند، فعال حقوق بشر کرد و روزنامه نگار

جلسه رسيدگی به اتهام محمد صديق کبودوند، فعال حقوق بشر کرد و روزنامه نگار، روز شنبه به طورغير علنی برگزارشد.


محمد صديق کبود وند از دهم تير ماه سال گذشته به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در بازداشت موقت به سر مي برد و نزديک به سه ماه است که به زندان اوين منتقل شده است.


نسرين ستوده، وکيل آقای کبودوند، به راديو فردا می گويد: جلسه بررسی اتهام موکلش پس از سه بار به تعويق افتادن روز شنبه به طورغير علنی برگزارشد.


راديو فردا: پرونده محمد صديق کبود وند در چه مرحله ای است؟


نسرين ستوده: در اين باره متأسفانه علی رغم اين که آقای کبودوند متهمی است که در زندان به سر می برد و طبق قانون، رسيدگی به پرونده اشخاصی که در زندان هستند بايد سريع تر انجام گيرد، اما رييس دادگاه طی سه جلسه گذشته به دليل عدم حضور نماينده دادستان، جلسه را تجديد کرد و رسيدگی به اتهام آقای کبودوند هر بار به تعويق افتاد.


در جلسه امروز (روز شنبه)، رييس دادگاه به استناد تبصره يک ماده ۱۸۸ آيين دادرسی کيفری، جلسه را غير علنی اعلام کرد، در حالی که رسيدگی به جرائمی که خلاف عفت عمومی است می تواند به تصميم دادگاه غير علنی برگزار شود.


  • «آقای کبودوند از فعالان حقوق بشر در منطقه کردستان است. قبل از بازداشت يعنی درمرحله دادسرا، برای او قرار وثيقه ای به مبلغ ۱۵۰ ميليون تومان اعلام شد که به دليل عدم توانايی پرداخت اين مبلغ، آقای کبودوند همچنان در زندان بسر می برد».
نسرین ستوده

آيا آقای کبودوند جرمی تحت عنوان خلاف عفت عمومی مرتکب شده است؟


به هيچ عنوان در اتهامات آقای کبودوند جرائم خلاف عفت عمومی وجود نداشت. اين مسئله برای ما نيز سؤال برانگيز بود که چرا دادگاه به استناد اين تبصره جلسه را غير علنی اعلام کرد.


البته من و خانم پورفاضل که به اتفاق وکالت اين پرونده را به عهده داريم، هر دو اعتراض خودمان را به اين موضوع به دادگاه اعلام کرديم. اعتراض در مورد تجديد جلسه را نيز اعلام کرديم و من اميدوارم دادگاه با توجه به قانون و محتويات پرونده رأی خود را صادر کند و حکم برائت برای موکم اعلام شود.


پرونده موکل شما تا به حال چه مراحل قانونی را طی کرده است؟


آقای کبودوند از فعالان حقوق بشر در منطقه کردستان است. قبل از بازداشت يعنی درمرحله دادسرا، برای او قرار وثيقه ای به مبلغ ۱۵۰ ميليون تومان اعلام شد که به دليل عدم توانايی پرداخت اين مبلغ، آقای کبودوند همچنان در زندان بسر می برد.


آقای کبودوند بيش از ۱۰ ماه است که در زندان به سر می برد. چرا بازداشت موقت او اين قدر طولانی شده است؟


حدود دو سال پيش پرونده ای عليه آقای کبودوند در منطقه کردستان مطرح شد و به ۱۸ ماه حبس ولغو امتياز نشريه «پيام مردم» که به مدير مسئولی آقای کبودوند بود، منجر شد.


پس از اين که من به همراه آقای سيف زاده، وکالت او را به عهده گرفتيم و اعتراض خود را به اين حکم به هيئت تشخيص ديوان عالی کشور ارائه داديم، ديوان عالی کشور پس از رسيدگی اعلام کرد که لغو امتياز نشريه پيام مردم غير قانونی بوده است و حبس آقای کبودوند را از ۱۸ ماه به شش ماه کاهش داد.


اما آقای کبودوند که از تاريخ دهم تير ماه ۸۶ اجازه انتشار آن نشريه را داشت، درست در همان تاريخ او در محل کار خود در تهران، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت شد و بازداشت او همچنان تا امروز ادامه دارد.


وضعيت جسمانی موکل شما در زندان چگونه است؟


هفته گذشته آقای کبودوند در زندان دچار حمله قلبی شد و پس از اين حادثه، درتماسی که با خانواده اش داشت اعلام کرد که مورد بی توجهی کامل قرار گرفته و رسيدگی پزشکی لازم برای وضعيت او به عمل نيامده است .


XS
SM
MD
LG