لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

کری: توافق با ايران، امنيت بيشتری برای اسرائيل به همراه می‌آورد


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه سوم آذرماه گفته است که توافق هسته‌ای با ايران طی شش ماه آينده امنيت بيشتری را برای اسرائيل به همراه خواهد آورد.

وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته است: «اسرائيل با آنچه که در ايران جريان دارد، مورد تهديد واقع شده است.»

جان کری اضافه کرده است: «اما باور دارم از امروز تا شش ماه آينده در واقع اسرائيل امن‌تر از ديروز است، چرا که ما اکنون ساختار و مکانيسمی را در اختيار داريم که می‌توانيم زمان مورد نياز آنها (ايرانی‌ها) برای اقدام و حرکت (در جهت ساخت سلاح هسته‌ای) را بيشتر (طولانی تر) کنيم. ما اکنون می‌توانيم بر برنامه آنها نظارت داشته باشيم که پيشتر چنين چيزی را نداشتيم.»

وی تصريح کرده است: معتقدم اسرائيل امن‌تر خواهد بود، مطمئن خواهيم شد که تحريم‌ها لغو نشده و باعث کاهش فشار بر ايران نشود و فکر نمی‌کنم چنين چيزی اتفاق بيفتد. مقدار ناچيزی از تحريم کاهش يافته، به گونه‌ای که ساختار و معماری تحريم ها همچنان پا بر جا باشد.

وزيران امور خارجه ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بامداد روز يکشنبه در ژنو به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند. بر اساس اين توافق اوليه دو طرف در راستای کاهش اختلافات خواهند کوشيد.

در همين حال شماری از کشورهای عربی به توافق ايران و شش قدرت جهانی واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش رويترز، عراق و سوريه دو کشور عرب نزديک به جمهوری اسلامی ایران از توافق بامداد روز يکشنبه بين ايران و شش قدرت جهانی استقبال کرده‌اند.

امارات متحده عربی در بيانيه‌ای از اين توافق استقبال کرده و گفته است: «دولت (امارات) اميدوار است اين توافق به يک توافق دائمی منجر شود و ضمن حفظ ثبات منطقه مانع بروز تنش و خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای شود.»

شيخ خالد بن حمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين نيز با استقبال از توافق بين ايران و شش قدرت جهانی گفته است: اين توافق نگرانی‌های ما در خصوص ايران يا ديگر کشورها را از بين می‌برد.

در همین حال، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، ضمن استقبال از توافق بین ایران و شش قدرت جهانی آن را «پیشرفتی مثبت» ارزیابی کرده است.
XS
SM
MD
LG