لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

اعتراص به محدودیت انتشار کتاب


دبیركل نهضت آزادی وزیر ارشاد اسلامی و مجید حمیدزاده، مدیركل امور كتاب و كتاب‌‏خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متهم کرد که از صدور پروانه چاپ كتاب او با عنوان «روشنفكری دینی و چالش‌‏های جدید» جلوگیری کرده اند.

ابراهیم یزدی
در شکایت خود تاکید کرده است کهبا گذشت بیش از 20 ماه از تاریخ تحویل كتاب به اداره نظارت بر چاپ كتاب وزارتخانهفرهنگ وارشاد اسلامی هنوز مجوز چاپ دریافت نکرده است.


فرخنده حاجی زاده ، ناشر و نویسنده، در گفت و گو با رادیو فردا روند دریافت مجوز چاپ کتاب در سال گذشته را بسیار سخت و وحشتناک توصیف کرد و گفت تا کنون تعداد بسیاری از کتاب های او نتوانسته اند مجوز چاپ دریافت کنند.


او در پاسخ سئوال خبرگار رادیوفردا در باره تعداداین کتاب ها می گوید:" بهتر است بپرسید چه تعداد ازکتاب ها توانسته اند مجوز چاپ دریافت کنند".


حاجی زاده می افزاید:" صنعت چاپ در حال نابودی است و ناشران خصوصی با و ضع پیش آمده قادر نیستند تا به حیات خود ادامه دهند".


او اضافه می کند:"از انجا که حوزه کار نشر من ادبیات و هنر است و دولت به این بخش بسیار حساس است کتاب های ما سانسور،ممنوع و یا هرگز مجوز چاپ نمی گیرند".


از زمان روی کار آمدن دولت جدیدو حضور حسین صفار هرندی به عنوان وزیر ارشاد و اعلام برخی مواضع او درباره کتاب بحران تازه ای در نشر کتاب آغاز شد که تبعات آن هنوز نيز ادامه دارد.


صفار هرندی در اظهار نظری گفته بود که تمامی کتابها، حتی کتابهای چاپ مجدد، بايد مورد بررسی قرار بگيرد. او با تغيير مدير کل اداره کتاب نيروی تازه ای را به اين بخش اضافه کرد تا نشان دهد که خواستار شدت عمل بيشتری در اين زمينه است.


XS
SM
MD
LG