لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

محمد خاتمی: آيا می‌گذارند فردی که محدودش کرده‌اند، ‌رييس‌جمهور شود


محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در تازه ترين اظهار نظر خود در واکنش به دعوت از او برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری پرسيده است که وقتی فردی به عنوان يک شهروند عادی از سوی نظام «محدوديت های زيادی» دارد،‌ آيا به او اجازه خواهند داد تا رييس جمهور شود.

به گزارش روز شنبه هفتم اردیبشهت وبسایت «بنياد باران» وابسته به محمد خاتمی،‌ وی در ديدار با در جمعی معلمان و فرهنگيان گفته است:« آيا فردی که به عنوان يک شهروند عادی هم محدوديت زيادی برای صحبت کردن و اظهار نظر و سفر کردن دارد و در معرض انواع تهمت ها است، به سادگی اجازه می دهند اوضاع به دست او سپرده شود؟»

به نظر می رسد اين برای نخستين بار است که محمد خاتمی به «محدوديت» ها برای سفر خود اشاره می کند. پيشتر گزارش هايی در خصوص جلوگيری از خروج وی از کشور مطرح شده بود.

محمد خاتمی در ادامه پرسيده است: «وقتی می گويند و تهديد می کنند که کسانی بايد توبه کنند مرادشان چيست؟ توبه از اصلاح طلبی؟ يا از حقی که هست و از آن دفاع می کنيم؟ چه جرمی رخ داده است که بايد از آن توبه کرد؟»

پس از اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، شمار زيادی از مقام های جمهوری اسلامی از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، خواسته اند تا «توبه» کنند. مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ در حبس خانگی به سر می برند.

رييس جمهور سابق ايران در ادامه از احتمال «مهندسی انتخابات» ابراز نگرانی کرده و گفته است:«اگر نگذارند فرد مورد نظر شما بيايد چه پيش خواهد آمد؟ حاصل کار چه خواهد بود؟ کسانی که اميد بسته اند دوباره مأيوس نمی شوند؟ کينه ها بيشتر نمی شود؟ و آيا در اين صورت اوضاع بدتر نمی شود و درها مسدودتر نمی گردد؟»

محمد خاتمی همچنین از رويکرد حکومت در قبال اصلاح طلبان انتقاد کرده و گفته است:«بيان اشتباه و جبران آن فضای باز و گفت و گو می خواهد. اگر اين فضا باز شود مسلماً اولين کس من و شما خواهيم بود که اشتباهات را می گوييم و آسيب شناسی می کنيم. اما يک طرفه اين طرف متهم می شود هرکاری کرده خيانت و جاسوسی و براندازی بوده و حتی حق دفاع هم ندارد. دادگاه ها را ديديم چطور است.»

محمد خاتمی با اشاره به اين که هدف اصلاح طلبان « نجات ايران، بهبود اوضاع و تغيير فضا»‌ است، اضافه کرده است: «برای انتخابات شرط گذاشته نمی شود، ولی آيا نبايد انتظار داشت که نتيجه انتخابات تأمين آزادی ها، باز شدن فضا، تغيير فضای امنيتی به سياسی و ... باشد؟ اما نتيجه انتخابات بايد اين باشد و تغيير فضای امنيتی را به دنبال داشته باشد. ولی اگر کاری کنيم که محصوران و زندانيان آزاد نشوند، بلکه به تعداد زندانی ها اضافه شود و فضای امنيتی بيشتر شود به هدفمان نرسيده ايم.»

به گفته مقامات قضايی و انتظامی ايران در جريان اعتراضات به انتخابات سال ۱۳۸۸ هزاران نفر بازداشت شدند. در اين اعتراضات دهها نفر نيز کشته شدند.

محمد خاتمی در ادامه گفته است:«هويت ما درگيری و براندازی نيست. هويت ما اصلاح امور است. نظام هم بايد بپذيرد که اصلاح پذير باشد تا شکاف بين ملت و دولت پر شود.»

انتخابات رياست جمهوری آينده ايران ۲۴ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد و تاکنون اصلاح طلبان نامزد نهایی خود برای این انتخابات معرفی نکرده اند.

طی ماههای اخير شمار زيادی از اصلاح طلبان از محمد خاتمی خواسته اند تا برای انتخابات رياست جمهوری نامزد شود . اين در حالی است که اصولگرايان مخالف حضور محمد خاتمی در اين انتخابات هستند.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران،‌۱۷ اسفندماه سال گذشته در اشاره غيرمستقيم به در خواست های اصلاح طلبان از محمد خاتمی برای نامزدشدن او در انتخابات آينده، اين پيشنهاد را «پررويی» خواند و آن را به کشورهای غربی مرتبط کرد.

حيدر مصلحی در يک سخنرانی بدون ذکر مستقيم نام محمد خاتمی به پيشنهادهای مطرح‌شده برای نامزدی او در انتخابات رياست جمهوری آينده اشاره کرد و گفت «همه ضد انقلاب در داخل و خارج ايران» در پی نامزدی او هستند.
XS
SM
MD
LG