لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

هشدار بارزانی به دولت عراق درباره سرنوشت کرکوک


مسعود بارزانی رييس حکومت منطقه کردستان عراق می گوید دولت فدرال عراق خواهان برگزاری رفراندوم در کرکوک نیست
مسعود بارزانی رييس حکومت منطقه کردستان عراق می گوید دولت فدرال عراق خواهان برگزاری رفراندوم در کرکوک نیست

مسعود بارزانی رييس حکومت منطقه کردستان عراق هشدار داد چنانچه دولت قانون اساسی را در مورد سرنوشت کرکوک اجرا نکند، کشور با يک « جنگ داخلی واقعی» رو برو خواهد شد.


اصل ۱۴۰ قانون اساسی عراق مساله تعيين سرنوشت منطقه نفت خيز کرکوک را به برگزاری رفراندوم تا پايان سال جاری ميلادی ارجاع داده است.


اما قبل از برگزاری اين رفراندوم می بايست کردها و ترکمن هايی که در دوران صدام حسين از اين شهر به اجبار به مناطق ديگر رانده شده اند، به کرکوک باز گردند.


طبق قانون اساسی عراق پيش از انتخابات «تعيين سرنوشت» بايد در اين شهر و مناطق اطراف آن سرشماری برگزار شود تا بافت جمعيتی اين شهر مشخص شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سياستمداران کرد خواستار الحاق شدن اين منطقه نفتخيز به حکومت منطقه کردستان عراق هستند اين در حالی است که عرب ها که اکثريت جمعيت اين شهر را تشکيل می دهند به همراه اقليت ترکمن با چنين الحاقی موافق نيستند.


آقای بارزانی در گفت وگو با شبکه خبری الحره تاکيد کرد دولت عراق تمايلی به برگزاری اين انتخابات ندارد چرا که می داند انتخابات باعث خواهد شد که اين شهر به حکومت منطقه کردستان در شمال واگذار شود.


اصل ۱۴۰ قانون اساسی عراق مساله تعيين سرنوشت منطقه نفت خيز کرکوک را به برگزاری «همه پرسی» تا پايان سال جاری ميلادی ارجاع داده است

مسعود بارزانی ضمن انتقاد از رفتار دولت فدرال عراق تاکيد کرد اگر مساله تعيين سرنوشت کرکوک حل نشود همه گزينه ها را نطر خواهد گرفت.


از سال ۲۰۰۳ و سرنگونی صدام حسين تاکنون ده ها هزار نفر از کردهايی که از کرکوک رانده شده بودند به اين شهر باز گشته اند اما هنوز هيچ گونه سرشماری در اين شهر انجام نشده است.


دولت عراق اوايل سال جاری به خانواده های عرب مقيم کرکوک گفته بود که در صورت ترک استان شمالی کرکوک، پول و زمين به آنها خواهد داد.


طبق پيشنهاد دولت عراق به عرب هايی که خواهان خروج از کرکوک باشند ۱۵ هزار دلار وجه نقد و قطعه زمينی در محل سابق زندگی آنان داده خواهد شد.


«افزایش نیروهای نظامی به برقرای امنیت کمک می کند»


مايکل مولن، که از طرف جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، کانديدای تصدی فرماندهی کل نيروهای آمريکا شده است، روز سه شنبه گفت افزايش نيروها در عراق می تواند به فرماندهان توانايی لازم برای برقراری امنيت در عراق را بدهد.


دريادار مولن که دربرابر کميسيون نيروهای مسلح سنا سخن می گفت، اذعان کرد که پيشرفت سياسی چندانی در عراق حاصل نشده است.


اين کانديدای تصدی فرماندهی کل قوا خواهان افزايش فشار بر دولت و سياستمداران عراقی شد و گفت تا زمانی که گروه های مختلف عراقی گام های لازم در جهت سازش و تفاهم ملی برندارند هيچ نيروی نظامی کافی نخواهد بود.


دريادار مولن همچنین، نسبت به جاه طلبی های جمهوری اسلامی در عراق ابراز نگرانی کرد.


XS
SM
MD
LG