لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

رييس جمهوری برکنار شده قرقيزستان وارد قزاقستان شد


قربان بيک باقی يف، رييس جمهوری برکنار شده قرقيزستان، عصر روز پنجشنبه با يک فروند هواپيما کشور را ترک کرده و وارد کشور همسايه قزاقستان شده است.

يک مقام وزارت امور خارجه قزاقستان در گفت وگو با راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، خبر ورود قربان بيک باقی يف به تاراز در جنوب قزاقستان را تاييد کرده است.

کنات سودا بايف، وزير امور خارجه قزاقستان، در بيانيه ای اعلام کرده است توقف بر سر خروج قربان بيک باقی يف و انتقال وی به قزاقستان در جريان مذاکرات دولت موقت قرقيزستان و ميانجيگران بين المللی حاصل شده است.

در بيانيه کنات سودابايف تصريح شده است نورسلطان نظربايف، رييس جمهوری قزاقستان، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا و ديميتری مدودف، رييس جمهوری آمريکا در دستيابی به اين توافق نقش داشته اند.

در بيانيه آمده است:« اين تحول گام مهمی در جهت ايجاد ثبات، چارچوبی برای برقراری قانون و جلوگيری از جنگ داخلی در قرقيزستان است.»

قربان بيک باقی يف هفته گذشته به دنبال به خشونت کشيده شدن اعتراضات ضد دولتی و کشته شدن بيش از ۸۰ نفر، از بيشکک، پايتخت اين کشور گريخت.

پس از فرار قربان بيک باقی يف، دولت موقت به رهبری رزا آتامبايوا، وزير امور خارجه پيشين قرقيزستان، زمام امور را در اين کشور در دست گرفت.

هفته گذشته رزا آتامبایوا گفته بود به دلیل این که قربان بیک باقی یف در خشنونت این کشور نقش داشته است، می بایست محاکمه شود.

بازداشت وزير سابق دفاع

همزمان با انتشار خبر ورود قربان بيک باقی يف به قزاقستان، يک عضو دولت موقت قرقيزستان می گويد وزير سابق دفاع اين کشور بازداشت شده است.

توپچو بيک تورگونيايف گفته است که باکيت کاليوف ، وزير سابق دفاع قرقيزستان، در حال فرار از جنوب اين کشور دستگير شده است.

به گفته اين مقام دولت موقت، وزير سابق دفاع به همراه همسر و دو فرزندش بازداشت شده است.

اتهام وزير سابق دفاع صدور دستور شليک به معترضان در روز ۷ آوريل اعلام شده است . به گزارش خبرگزاری فرانسه در خشونت های اين روز دست کم ۸۳ نفر کشته شدند.

بهای سوخت از ابتدای ماه آوريل درقرقيزستان به شدت افزايش يافت و اين مسئله به نارضايتی عمومی به خاطر افزايش سرسام‌آور بهای کالاهای ديگر افزود.
XS
SM
MD
LG