لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

لاريجانی: نامه نمايندگان کنگره آمريکا در دست بررسی است


علی لاريجانی، رييس مجلس ايران،می گوید به علت مشخص نبودن محورهای گفت وگوهای احتمالی به نامه نمایندگان کنگره امریکا پاسخ داده نشده است.
(عکس از: AFP)
علی لاريجانی، رييس مجلس ايران،می گوید به علت مشخص نبودن محورهای گفت وگوهای احتمالی به نامه نمایندگان کنگره امریکا پاسخ داده نشده است. (عکس از: AFP)

علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، گفته است دليل پاسخ ندادن به نامه نمايندگان کنگره آمريکا مشخص نبودن محور های گفت وگوهای نمايندگان دو کشور است.


آقای لاريجانی که روز دوشنبه در نشست خبری صحبت می کرد، افزود: «چندين نامه از سوی اعضای کنگره رسيده است. اخيرا نيز نامه‌ای از آنها رسيده که در آن آمده است ما فکر می‌کنيم وقت آن رسيده که مذاکرات فيمابين بايد آغاز شود.»


آقای لاريجانی همچنين در پاسخ به اين پرسش که چرا تاکنون به نامه نمايندگان کنگره آمريکا پاسخ داده نشده ، گفت:« نيازمند آن هستيم بدانيم اين گفت و گو قرار است حول چه محوری انجام شود».


رییس مجلس ایران تاکید کرد که نامه نمایندگان کنگره آمریکا در دست بررسی است.


به دنبال پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری امريکا، برخی از مقامات ايران ابراز خوش بينی کرده اند که در سياست های واشينگتن در قبال تهران تغييراتی رخ دهد.


محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی، نيز در واکنشی بی‌سابقه پيروزی آقای اوباما در انتخابات را تبريک گفه بود.


غير از نامه‌ای که نمايندگان کنگره آمريکا در سال ۱۳۵۹ در تلاش برای حل مسئله گروگان‌های آمريکايی در ايران به مجلس شورای اسلامی به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی فرستادند، مکاتبه بين کنگره آمريکا و مجلس ايران از مجلس هفتم شورای اسلامی آغاز شد.


حدود ۶۰ نماينده کنگره در نامه‌ای به غلامعلی حدادعادل، رييس وقت مجلس، خواستار سفر به ايران، بازديد از مجلس و مذاکره با نمايندگان شدند. آقای حدادعادل اين نامه را بی‌پاسخ گذاشت.


اما علی لاريجانی در مهرماه سال جاری در جريان سفر خود به ژنو بار ديگر از ارسال نامه سناتورها و اعضای کنگره آمريکا برای گفت‌وگو با مجلس ايران خبر داد و پس از آن همواره تاکيد کرد که اين درخواست‌ها بررسی می‌شود.


پس از تصرف سفارت آمريکا در تهران و به گروگان گرفته شدن ديپلمات‌های آمريکايی توسط دانشجويان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸، دو کشور ايران و آمريکا نزديک به سه دهه است که با يکديگر رابطه ديپلماتيک نداشته‌اند.


XS
SM
MD
LG